RECENSIE: Stéphanie Struijk - Liedjes Van Een Ander

Struijk
recensie cijfer 2019-05-31 Anno 2019 heeft Stephanie Struijk er al een flinke carrière op zitten. Op 19-jarige leeftijd debuteerde ze met Away From Here(2005), dat een gouden status verwierf. Ze ontving een Zilveren Harp en speelde op festivals als Pinkpop en Concert At Sea. Waar de singer-songwriter op vier studioalbums als Stevie Ann Engelstalig te werk ging, maakt Struijk tijdens een roadtrip door Amerika met Daniel Lohues, de overstap naar het Nederlands. Dit levert in 2016 onder haar eigen naam het zelfgetitelde tweede “debuutalbum” op en in 2018 volgt EP Daar, met daarop onder andere een eigen versie van Daniel Lohues’ ‘As De Liefde Mar Blef Winnen’.

Wanneer Stephanie naar aanleiding van een uitzending op Radio 2, waarin ze haar versie van Rowwen Heze`s ‘De Peel In Brand’ ten gehore brengt, overladen wordt met positieve reacties, besluit ze een aantal liedjes van anderen, die haar hebben geïnspireerd, op te nemen. Zo verschijnt begin dit jaar de EP Liedjes Van Een Ander.

De versies op de EP worden klein gehouden. Stephanie begeleid zichzelf slechts op piano of gitaar en in combinatie met het heldere stemgeluid van de Limburgse, komen de teksten van het vijftal liedjes prima tot hun recht. De EP opent met ‘De Peel In Brand’ en in vergelijking met het origineel klinkt het helder en iets intiemer. Door de minimale begeleiding op gitaar lijkt het tempo zelfs een beetje te zijn terug geschroefd en dat pakt verrassend goed uit.

Wanneer je een EP met covers krijgt voorgeschoteld, ga je natuurlijk vergelijken. Dat Stephanie het niet schroomt om zich te wagen aan werk van de beste Nederlandstalige tekstschrijvers, is gewaagd, want er zijn er maar weinig die tippen aan de teksten van bijvoorbeeld Bram Vermeulen, Luc de Vos (Gorki) of die van Annie M.G. Schmidt en laten we Daniel Lohues en Jack Poels niet vergeten. In het geval van Bram Vermeulen is er gekozen voor ‘Verlegen’. Hoewel de versie van Stephanie niet verkeerd is, is het vooral een uitnodiging om het origineel te beluisteren, want hoe mooi ook gezongen, de timing en intonatie komen niet in de buurt van die van de meester zelf. Dat geldt niet voor ‘We Zijn Zo Jong’ van Gorki. Het origineel is ongepolijst en rammelt wat, terwijl Stephanie het klein houdt, waardoor de lading van de tekst dubbel zo hard binnen komt.

Met ‘Wat Voor Weer Zou Het Zijn In Den Haag?’ van Annie M.G. (en Harry Bannink) en Skik`s ‘Verliefd’ is de EP compleet. Vooral die laatste weet te overtuigen, omdat de sfeer van het origineel is behouden en het verrassend goed werkt wanneer de tekst wordt gezongen door een vrouw.

Een EP als deze nodigt uit om de originele versies weer eens uit de kast te trekken, of het is een kennismaking met muziek die je nog niet kende. Dat Stephanie Struijk er op deze EP in slaagt om de originele versies in ere te houden en de teksten bij vlagen van iets extra`s voorziet, maakt van Liedjes Van Een Ander een prima plaatje.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Stéphanie Struijk Label:Agents After All
Cover Delise - Bladzijde 1

Delise - Bladzijde 1Op maandagavond staat ondergetekende sinds een aantal jaar op het voetbalveld...