RECENSIE: Stéphanie Struijk - Fijn Zo

Struijk
recensie cijfer 2021-06-21 In een vorig muziekleven leerden we Stephanie Struijk kennen als Stevie Ann. Halverwege het eerste decennium van deze eeuw leek een doorbraak naar het grote publiek nabij, maar toch raakte Stevie Ann enigszins onder de radar. Inmiddels heeft ze haar carrière nieuw leven ingeblazen en is ze onder haar eigen naam in het Nederlands begonnen. Het leverde in 2016 haar eerste, samen met Daniel Lohues geschreven, plaat in het Nederlands op. Na een EP met covers ligt nu dan haar tweede Nederlandstalige album Fijn Zo voor ons.

Voor Fijn Zo is wederom de hulp ingeroepen van Daniel Lohues, die op een aantal liedjes meeschreef, maar ook Joost Oskamp heeft een compositorische duit in het zakje gedaan. De mooie droge productie is in handen van Bernard Gepken, die samen met Stephanie flink wat instrumenten bespeelt. Verder horen we Reyer Zwart op bas, Nicky Hustinx op drums en Jonas Pap op cello en viool.

Op Fijn Zo schaart Stephanie Struijk zich onder het groepje (licht)alternatieve singer- songwriters als Eefje de Visser , Maaike Oubouter en Aafke Romeijn, waarbij je haar muziek vooral als een mix van de stijlen van de eerste twee kunt beschrijven.
De teksten op Fijn Zo zijn bijvoorbeeld niet zo verbeelding prikkelend als die van Eefje de Visser, maar zijn uit het leven gegrepen. Hierin bezingt ze haar leven tot nu toe en natuurlijk zijn hierin relaties ook een geliefd onderwerp. Stephanie brengt de liedjes geloofwaardig en vervalt niet in puberale rijmelarij, waarbij ze met haar warme stem, voorzien van een licht maar charmant accent, heel prettig overkomt. Zelfs als ze een beetje boos is, zoals in het uptempo ‘Sta Op, Sla Af, Ga Door’ klinkt het nog niet eens heel onaardig (”Ik wil geen gedoe met jou, ook al drijf je me in het nauw, ook al lok je me uit de tent, ’t Gaat niet lukken want ik weet hoe je bent”.

In een van de fijnste tracks op het album (‘Het Beste’) komt ze wel dicht bij de stijl van Eefje de Visser, iets wat haar ook heel goed past. Maar in de meeste andere liedjes is ze toch vooral zichzelf; een zachtaardige vrouw die mooie liedjes maakt en mijmert over gemis in ‘Alsof Je Hier Nog Bent’ en een moeizame relatie in ‘Voorbij’. Dat ze na het nuttigen van een drankje zelfs wat sentimenteel wordt vertelt ze in ‘Heimwee Van Tequila’.

Fijn Zo is een prima album van Stephanie Struijk die de vorm heeft gevonden die haar het beste lijkt te passen. De dertien liedjes laten horen dat Stephanie een gevoelig mens die haar gevoelens mooi onder woorden kan brengen en daarbij ook de aandacht goed weet vast te houden. Gewoon omdat de liedjes gewoon goed zijn. Ze verdient het om weer eens wat meer airplay te krijgen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Stéphanie Struijk Label:Eigen Beheer
Cover Liquid Therapy - Breathe

Liquid Therapy - BreatheBelgië heeft er een stevig klinkende rockband bij: Liquid Therapy ,...