RECENSIE: John Paul White - The Hurting Kind

JPW
recensie cijfer 2019-07-30 Vijf jaar geleden kwam er een einde aan The Civil Wars, het prachtige muzikale pact dat door Joy Williams en John Paul White in 2008 werd gesloten, nadat de twee elkaar hadden ontmoet op een songwriters-workshop in Nashville. De naam van het folkrockduo is een verwijzing naar de innerlijke strijd waar mensen soms mee worstelen, maar ook de kleine ruzies met anderen. Het duo maakte twee albums die in zowel artistiek als commercieel opzicht uitermate succesvol bleken, maar juist de kleine onderlinge ruzietjes zouden langzamerhand uitgroeien tot het einde van The Civil Wars. Beiden kozen ervoor om weer als solo-artiest verder te gaan. Williams zocht daarnaast de samenwerking op met Chris Cornell, The National en The Chainsmokers, van wie zij ‘Don’t Let Me Down’ opnam, terwijl White het voornamelijk beperkte tot een minimum aan middelen en terugkeerde naar de folk en country, waarin overigens ook nog een verrassende hoeveelheid soul terug te vinden was. Bovendien werd nog eens duidelijk hoe de rolverdeling binnen The Civil Wars moet zijn geweest.

White heeft zonder enige twijfel een behoorlijk dominante rol gespeeld bij het bepalen van het geluid, zoals we dat van hen kennen. Het ontbreken van een vrouwenstem werd op zijn vorige album al prachtig opgevangen door de aanwezigheid van The Secret Sisters, ook op The Hurting Kind is dit goed verzorgd. Niet alleen vinden we de zusjes terug voor een vocale rol op de achtergrond, ook heeft hij deze keer Lee Ann Womack zover gekregen om op ‘This Isn’t Gonna End Well’ een bijdrage te leveren. Het levert een spannend vocaal duet op waarin de harmonieën werkelijk verbluffend goed uitpakken. White weet met zijn stem een melancholische sfeer te creëren zoals die voor het laatst te horen was in de jaren zestig op de platen van Roy Orbison en Jim Reeves. Vooral de snik die zo kenmerkend was in het oeuvre van The Big O valt hierbij op, zoals blijkt in de gevoelige liefdesballade ‘I Wish I Could Write You A Song’.

Je zou The Hurting Kind, mede door de prachtige arrangementen, een eerbetoon kunnen noemen aan de grote muzikanten die Nashville als muziekstad ooit op de kaart hebben gezet. White die zelf afkomstig is uit Alabama, is sterk beïnvloed door de klassiekers en heeft de sfeer van toen het als het ware doorgetrokken naar het heden. Dat hij dit album deels heeft kunnen opnemen in de legendarische Muscle Shoals Studios zal daar zeker aan hebben bijgedragen. En dat de grote meesters daarboven met een goedkeurende blik hebben meegekeken naar de verrichtingen van John Paul White, dat staat onomstotelijk vast.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:John Paul White Label:Orchard Records
Cover Seth Walker - Are You Open?

Seth Walker - Are You Open? Seth Walker is een rootsmuzikant die het altijd gezellig houdt. Net zoals...

Cover TR/ST - The Destroyer - 1

TR/ST - The Destroyer - 1 Net als bij zijn Canadese collega’s van Crystal Castles, hangt er een haast...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT