RECENSIE: Stijn Charpentier - We Willen Alles

Stijn
recensie cijfer 2019-03-27 Naast de laptop van uw recensent pronkt een koffiebeker. Langzaam verplaatsen de vertrouwde koffiedampen zich via de deksel naar buiten. Terwijl de klanken van We Willen Alles met een kritisch oor worden beluisterd, blijft de koffiebeker de aandacht trekken. Hoe origineel is het om je album aan te bieden in de vorm van een koffiebeker, die bovendien van volledig gerecycled materiaal is gemaakt? Dan is het zelfs voor ondergetekende niet eens zo heel erg meer dat de muziek digitaal wordt aangeboden.

Eigenaar van het originele idee is singer-songwriter Stijn Charpentier. Tegenwoordig singer-songwriter moeten we eigenlijk zeggen, want de Eindhovenaar zette zijn eerste muzikale stappen in de hiphop als rapper Che. Hij leverde onder deze naam twee albums af, was onderdeel van indie-rapcollectief Macronizm en trad op met de band Machego. In 2014 werd met de EP Vluchten Zonder Schaamte de stap gezet naar de akoestische wereld en hiermee toonde Charpentier zich een troubadour met oog voor alles wat er om hem heen en in de wereld gebeurd.

Niet alleen heeft Charpentier oog voor de wereld om hem heen, hij probeert ook daadwerkelijk een zinvolle bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld dus door zo ‘groen’ mogelijk te leven en er voor te kiezen om zijn muziek niet via een stukje plastic aan de luisteraar aan te bieden. Wat je ook denkt van zaken als bijvoorbeeld het klimaat, bewust zijn van en nadenken over de wereld waarin we leven, kan nooit kwaad.

Daar hoort ook een (zelf)kritische blik bij. Dat heeft Charpentier goed begrepen als je luistert naar ´Gestoord´, want het is makkelijk oordelen van een afstandje, zonder ook even goed naar jezelf te kijken. Wat dat betreft zegt de titel We Willen Alles genoeg. Sleutelsong hierbij is ‘Gek Genoeg’, waarop Charpentier samen met rapper Engel en DJ Native laat horen dat zijn roots in de hiphop liggen. Naast de boombap beats doet het gitaarwerk zomers aan, terwijl er ook wordt gerockt, zeker wanneer er aan het einde nog even een sample van Queen`s ‘I Want It All’ voorbij komt. Tegenover dit toegankelijke geluid valt ‘Wapens Neer’ op door het dreigende karakter. Het zorgt voor een flink contrast met zijn voorganger.

Zo weet Charpentier op een basis van de akoestische gitaar nog best te variëren. Op ‘Steek ’t Veld In Brand’ doet de sound wat aan de folk(punk) van Flogging Molly denken. Dat komt naast het tempo mede door het vioolspel van Jo Bouwmeester. Datzelfde geldt voor meezinger ‘Regen’ en ‘Van West Naar Rust’. De scherpe tekst van ‘Eindelijk Geleefd’ weet eveneens de aandacht te trekken, want hoe vaak is een tekst vanuit het perspectief van een aanslagpleger geschreven? Treffend is ook ‘Ode (Aan De Overspannen Dertiger)’, een van de grootste ziektes van deze tijd.

”Happiness is a cup of coffee” zeggen mensen wel eens. Stijn Charpentier introduceert met zijn album We Willen Alles wat ons betreft een nieuw gezegde: Stof tot nadenken zit in een koffiebeker. Doe ons nog maar een bakkie.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Stijn Charpentier Label:Eigen Beheer
Cover Tolls - Blijf Je Koel

Tolls - Blijf Je KoelIn 2016 en 2017 was singer-songwriter Daan van Beijeren onder de naam Tolls...