RECENSIE: Hexvessel - All Tree

Hexvessel
recensie cijfer 2019-03-25 Na het fraaie album When We Are Death uit 2016 keert Hexvessel terug met All Tree. Intussen is frontman Mathew Kvohst McNerney (tevens zanger van het geweldige Grave Pleasures) verhuist naar de Finse bossen, wat wel zo handig is aangezien de rest van de band uit Finland komt. Of het toeval is of niet; deze verhuizing heeft de toch al spirituele sound van de band nog verder uitgediept.

McNerney omarmt hier zowel zijn Britse roots door invloeden van acts als Fairport Convention en Pentangle te gebruiken, maar mengt dit met een diepgewortelde liefde voor de Finse natuur. Het album opent met het korte, prachtig sacrale 'Blessing' wat gelijk overgaat in het gedragen 'Sons Of The Sky', gezongen door McNerney en zangeres Marja Konttinen. Vioolpartijen en gitaarsolo vullen elkaar hier mooi aan. Het eerste hoogtepunt dient zich aan met het 'Old Tree'. Het nummer brengt je met zijn schoonheid in vervoering, niet in het minst door de hartverscheurende vioolsolo.

Na het epische 'Ancient Astronaut' leidt het dreigende instrumentaaltje 'Visions Of A.O.S.' het volgende hoogtepunt in: 'A Sylvan Sign' is simpelweg een van de mooiste folksongs die uw recensent ooit gehoord heeft. De veldopnames die dit nummer omlijsten (de vogels en kabbelend water zijn opgenomen in het bos bij McNerney's cabin) geven het nummer een diepe connectie met Moeder Aarde en bevat prachtig akoestisch gitaarspel, fluit en viool. Het hoge niveau wordt vervolgens vastgehouden met 'Wilderness Spirit', dat de Keltische invloeden van de zanger in zich heeft. Ook het bluesy 'Birthmark' met z'n jankende gitaar ademt schoonheid.

Het bijzondere aan All Tree is dat Hexvessel tegelijkertijd een traditioneel en modern klinkend album heeft gemaakt. Een album met een diep respect voor het verleden, maar wel met de intentie om er iets voor de toekomst aan toe te voegen. Het maakt dat de reis die Hexvessel maakt door tijd en ruimte een boeiende blijft. In april staat de band wederom op het Roadburn Festival in Tilburg.
Recensent:Mark Michels Artiest:Hexvessel Label:Century Media
Cover The Gloaming - '3'

The Gloaming - '3' The Gloaming is acht jaar geleden ontstaan toen zanger Iarla Ó Lionáird en...