RECENSIE: Public Practice - Distance Is A Mirror

Public Practice
recensie cijfer 2019-03-31 Public Practice is wat er overgebleven is van postpunkband WALL, ofwel zangeres Sam York en gitarist Vince McClelland. Zij worden bijgestaan door Drew Citron, op zowel synthesizer als bas en Scott Rosenthal die naast drummer ook de productie voor zijn rekening heeft genomen.

De EP Distance Is A Mirror bevat vier nummers en geeft een aardig overzicht waar de New Yorkse punkscene voor staat. En dat staat er tegenwoordig prima voor als je dit beluistert! In dertien minuten wordt de luisteraar aan de hand meegenomen langs herkenbare muziek in een nieuw jasje. Geen vintage jaren ‘70 punk, maar basgedreven punkrock die ook nog eens dansbaar is.

Al bij de eerste bastonen van opener ‘Fate/Glory’ wordt het duidelijk dat deze band er zin in heeft: de basgitaar, synthesizers en zang werken aanstekelijk en zorgen ervoor dat McClelland vrij spel krijgt om zijn veelzijdige gitaarwerk ten toon te spreiden. Het gebruik van meerdere zangstemmen geeft het een eigentijds tintje. De versnelling aan het eind van het nummer zorgt ervoor dat ‘Bad Girls(s)’ - wat daar direct op volgt - heel natuurgetrouw het stokje kan overnemen. Dit nummer klinkt nog het meest van alles naar old school punk.

‘Foundation’ begint en eindigt met een bijna pratende York, alsof ze figureert op een Talking Heads track. In het tussenstuk weet de band het nummer zo om te buigen dat het klinkt als Blondie. Het is een fascinerend nummer, wat een ode lijkt aan de bekende en inmiddels vergane muziektempel CBGB’s. Voor je het weet wordt het laatste nummer ingezet: ‘Into The Ring’. Het begint met een gitaarrifje en lijkt op een verloren gewaand nummer van The Police. Al snel neemt York het nummer met haar krachtige eerste stem over, met daar overheen een tweede stem. Het slotnummer met de zin “closer to death now, louder the cheer” zorgt ervoor dat dit een prima afsluiter is die je hongerig maakt naar meer.

Het mag dan een korte introductie zijn, de EP schept wel een verwachting naar een volwaardig album. Laten we hopen dat deze vier muzikanten lang genoeg bij elkaar kunnen blijven om die te voltooien.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Public Practice Label:Konkurrent
Cover David Allred - The Transition