RECENSIE: De-Pressie - Post na Taal

De-Pressie - Post na Taal
recensie cijfer 2007-05-15 De rappers Yrref en Zira uit Weert vormen het duo De-pressie. Hun nieuwe CD Post na Taal is uit, een echte Nederhop CD. Je kan horen dat de heren veel naar de Osdorp Posse geluisterd hebben, de rapstijl grijpt erg terug op deze muziek.

De rappers zijn qua kracht echter niet van het kaliber Def-P. De overtuiging ontbreekt af en toe waardoor de in principe spitsvondige teksten helaas wat minder uit komen. De beats zijn van een goed niveau, maar helaas maakt het de rappers niet geloofwaardiger. Het nummer ‘Verstand van zaken‘ over de essentie van muziek en geloofwaardigheid van andere rappers is een duidelijk voorbeeld van het net niet halen van de kracht. De beats zijn goed, de teksten ook, maar de overtuiging over de teksten en zichzelf klinkt niet uit de stemmen. Het is een duo wat veel in zijn mars heeft, maar wat zeker nog moet groeien. Nu is het nog teveel een poging om verkrampt de teksten duidelijk uit te spreken en het plezier van het muziek maken en teksten delen met anderen straalt er daardoor niet vanaf. Daarnaast passen de teksten soms ook niet binnen de beat waardoor er even een lettergreep ingehaald dient te worden en het af en toe het niveau krijgt van sinterklaas rijmpjes. ‘Vergane glorie‘ is een nummer over een verloren liefde op een redelijk kale beat. Dat de rapper de tekst uit zijn eigen leven gehaald heeft, wat erg aannemelijk is, is helaas niet te merken aan de emotie in zijn stem. Zo mat blijven over een verloren liefde is haast een prestatie te noemen.

Hoogtepunten zijn er echter ook op deze cd. De beats zijn erg lekker, en spitsvondigheden zijn af en toe van een hilarisch niveau. Met name de vraag die gesteld wordt: “Ja, wat dacht je waar blijven die lyrics?”, in het half instrumentale nummer ‘Geld ?!?‘ is geweldig geplaatst. Al met al is het geen overtuigende cd, maar als je door het gebrek aan stemkracht heen luistert blijkt wel dat de rappers genoeg te vertellen hebben. Als dit op een volgende cd of op live optredens met een stuk meer overtuiging gebeurt is het uiteindelijk toch zeker de moeite waard.
Recensent:Willem Swinkels Artiest:De-Pressie Label:Eigen Beheer
The Noisettes - What's The Time

Noisettes - Whats the Time Mr. WolfZe is een opvallende verschijning op het podium. Frontvrouw Shingai Shoniwa...