RECENSIE: Steve Hauschildt - Dissolvi

Dissolvi
recensie cijfer 2018-11-26 Het zevende album van Steve Hauschildt is een ware ommekeer voor de Amerikaanse technoproducer en muzikant. Voor het eerst op een nieuw label, Ghostly International, breekt hij ook met zijn eerdere succesformule: de synthesizer postrock bewerkingen van nummers die hij eerder met zijn band Emeralds heeft opgenomen. Op het Dissolvi album kiest hij voor minimale techno die gepaard gaat met licht ritmische beats. Het levert zijn meest ambient-achtige album tot nu toe op.

Het album bestaat uit een aantal op zichzelf staande muzikale uitstapjes die beginnen met 'M Path' waardoor je je gelijk in een filmlandschap belandt voelt. De verschillende geluiden om je heen creëren een dusdanig klankgeluid, dat je heel langzaam in de denkbeeldige wereld van Hauschildt wordt binnengetrokken.

Datzelfde zet hij door op ‘Phantox’ en komt later terug op ‘Alienself’. Wat Hauschildt heel goed aanvoelt is de behoefte aan kleine veranderingen om het album interessant te maken. Dit doet hij onder meer door gastvocalen te introduceren, wat voor hem een bewuste stap moet zijn geweest, aangezien hij dit nog niet eerder heeft gedaan. Als eerste komt Julianne Barwick aan bod op ‘Saccade’ en hoewel dit nummer even het eerdere neergezette elektronische sfeerlandschap doorbreekt, geven de vocalen van Barwick iets voorspelbaars. Hausschildt had dit nummer beter kunnen bewaren voor een volgend uitstapje.

Een ander opvallend nummer is ‘Aroid’, waar hij de beats heel langzaam naar voren laat komen om deze even op de voorgrond te tonen, waarna ze even later verdwijnen om uiteindelijk zich weer te voegen in het muzikale palet. Prachtig gedaan. Het iets mindere nummer laat hierdoor toch van zich horen.

Op ‘Syncope’ lijkt alles te kloppen, de ijle stem van GABI die probeert het hoofd boven de elektronicastroom te houden, maakt dit het ideale sfeernummer en hoogtepunt van dit album. Jammer dat dit niet wat langer mocht duren, het nummer lijkt ook nog niet af: de allerlaatste klanken doen vermoeden dat er nog veel moois aan zit te komen.

Afsluiter ‘Dissolvi’ is weer Hauschildt oude style: drone-achtige drumbeats die gepaard gaan met losse klanken, welke uiteindelijk weer overgaan in een donkere, zweverige wereld. Door de verschillende klanken waan je je even in een andere wereld; een wereld die je niet eerder zo hebt gehoord. Hopelijk zet Hauschildt deze nieuwe ingeslagen richting verder door; het levert veel moois op.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Steve Hauschildt Label:Ghostly International
Cover Manu Delago - Parasol Peak

Manu Delago - Parasol PeakDe totstandkoming van Parasol Peak omvat een imposant verhaal. Manu Delago...