RECENSIE: Neko Case - Hell-On

Case
recensie cijfer 2018-07-31 Een overvloed aan mannen en vrouwen met een (akoestische) gitaar of piano vult het singer-songwritergenre. We geven het je te doen, alleen op een podium met slechts een muziekinstrument, je stem en je persoonlijke, zelfgeschreven teksten. Meer kwetsbaar kan haast niet. Een punt van discussie is altijd of een singer-songwriter goed moet kunnen zingen, of dat deze het juist van sterke teksten moet hebben. Er zijn legio grootheden in het genre te noemen, die vriendelijk gezegd, niet goed bij stem zijn. Voor ondergetekende ligt het zwaartepunt bij geloofwaardigheid.

In de persinfo van Hell-On, geeft alt-country singer-songwriter Neko Case aan wat ze van haar eigen stem denkt: ”I don’t have a pretty voice or a trained voice, and I am constantly disappointed that I don’t have a “tough” voice, no matter how hard I practice, but it`s mine, and for all it`s loud, heavy-handed, nasal, vibrato-less qualities I accept it”. Daarnaast vraagt ze zich af in welk hokje haar muziek past. Het is opvallend dat iemand die inmiddels niet onverdienstelijk album nummer acht uitbrengt, en ook naam maakte met The New Pornographers, zich zo oprecht en een tikkeltje onzeker uit.

Hell-On klinkt echter helemaal niet onzeker en de stem van Case behoeft geen twijfel, want die is krachtig, maar bovenal geloofwaardig. Daarnaast omlijst Case haar verhalende teksten met sfeerrijke muziek, waarbij iedere track zijn eigen unieke karakter heeft.

Op Hell-On werkt Case samen met niet de minsten. Zo is ‘Curse Of The I-5 Corridor’ een schitterend duet met Mark Lanegan en verzorgen Beth Ditto, K.D. Lang en Laura Veirs backing vocals. Joey Burns heeft muzikaal een prominente rol, waardoor je soms wat Calexico terug hoort. The New Pornograpers-maatje A.C. Newman is van de partij op poptrack ‘Gumball Blue’, dat de twee samen schreven. Met Eric Bachmann tilt Case ‘Sleep All Summer’, oorspronkelijk van Bachmann`s Crooked Fingers, naar een hoger plan.

Tekstueel richt Case zich, een uitzondering daargelaten, niet op de geijkte thema`s van gebroken harten en ander levensleed, maar kiest ze voor minder alledaagse onderwerpen. Vergeten vrouwen als de moeder van Romulus en Remus op ‘Last Lion Of Albion’ en de historische figuur Sarah op ‘Halls Of Sarah’ bijvoorbeeld. Ook de natuur is een thema dat Case niet onberoerd laat, blijkt uit de strijdvaardige titeltrack. Opvallend is dat Case naast haar boeiende verhalende stijl, spitsvondig en speels schrijft. ”Sometimes where there is smoke, there`s just a smoke machine, honey” uit ‘Blue Gumball’, ”And I`m not even wearing underwear. In no way exotic, I just forgot” uit broeierig hoogtepunt ‘Oracle Of The Maritimes’, bijvoorbeeld. Op ‘Hell-On’ betoogt Case als woordvoerder van de natuur. Ze uit zich met niet mis te verstane teksten als ”God is not a contract or a guy”, ”But You`ll not be my master, you`re barely a guest, you don`t have permission to take pictures”, om maar even aan te geven wie er de baas is.

Hell-On is een bijzonder rijk en gevarieerd album. Dat zit hem in de sterke, verrassende teksten, maar zeker ook in de spannende muzikale omlijsting. Verplichte kost voor liefhebbers van het singer-songwritergenre.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Neko Case Label:Anti
Cover Malena Zavala - Aliso

Malena Zavala - Aliso Malena Zavala is een Argentijnse zangeres die in Londen opgroeide. Daar...