RECENSIE: Harold K - Mama Courage

Harald K
recensie cijfer 2017-12-27 Na het lezen van het boek Het Geluk van Limburg raakte muzikant Harold K geïnspireerd door de verhalen over de mijnstreek. Deze inspiratie vertaalde zich in tien nummers die op Mama Courage staan. Drie nummers zijn geïnspireerd door andere mensen en gebeurtenissen. Alle liedjes worden gezongen in het Limburgse dialect.

Dat maakt de muziek van Harold K niet gemakkelijk te volgen, maar het accent klinkt zo emotioneel dat je Harold K wel overal begrijpt. De combinatie van Amerikaanse rootsritmes en de doorleefde manier van zingen maakt dat het gevoel zo naar je over springt. Het is een combinatie van enerzijds nostalgie en anderzijds spijt over het verleden dat je bekruipt. In de hoes staat de vertaling van de liedjes. Met deze hoes kom je al een heel eind in het volgen van de liedjes.

Hoogtepunten zijn er te over. Prachtig is de opbouw van ‘Moaondig’ dat gaat over een leraar die op zondagavond vooruit kijkt op zijn werkweek. Het is een lied waarin je de mijmerende gedachten volgt; vanaf de weerzin tegen de werkweek ondersteund door een stukje pianoblues tot de leraar aan het einde realiseert dat er ook weer leuke dingen aan zitten te komen. Dit wordt benadrukt met een aangenaam vleugje New Orleans jazz. Net zo mooi is het snellere ‘Radio Courage’. Beïnvloed door de biografie van Keith Richards speelt Harold K hier een ode aan een jeugd vol dromen en het ontdekken van de rock ’n roll. De accordeon en steelgitaar maken het een swingend geheel.

Mama Courage kent sterke arrangementen en Harold K heeft een zangstijl die hem erg geloofwaardig maakt. Hoewel elk nummer in het dialect is gezongen, maakt dit Mama Courage voor elke Americana liefhebber een aangename herfstplaat. Dertien nummers lang hoor je een Limburgse Americana. Een combinatie die verrassend goed samengaat. Qua stijl komt Harold K nog het meest in de buurt van Daniel Lohues. Nostalgie en verhalen die je laten wegdromen vormen daarbij het uitgangspunt.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Harold K Label:Marista
Cover Agusa - Agusa

Agusa - AgusaBehalve op het gebied van metal en pop heeft muziekland pur sang Zweden...