RECENSIE: LCD Soundsystem - American Dream

LCD
recensie cijfer 2017-10-03 In 2010 bracht LCD Soundsystem het album This Is Happening uit. De band ging na de release van dit album nog uitgebreid op tournee, maar daarna liet frontman James Murphy weten dat het mooi geweest was. In de afgelopen jaren begon het bij Murphy echter toch weer te kriebelen en daarom startte hij LCD Soundsystem opnieuw op.

In mei van dit jaar verschenen al de singles ‘American Dream’ en ‘Call The Police’ en nu is er een nieuw album dat ook American Dream heet. Op dit nieuwe album trekt LCD Soundsystem de sound van de eerdere platen deels door, maar de band voegt ook een melancholische component toe. Deze hoorden we ook al in bijvoorbeeld ‘I Can Change’, van het album This Is Happening, maar op American Dream komt deze veel duidelijker terug. Of dit iets te maken heeft met het huidige politieke klimaat in de VS is niet helemaal duidelijk, maar het zou zomaar eens kunnen.

Albumopener ‘Oh Baby’ zet meteen de toon. Deze track is zeer melancholisch, met een Kraftwerk-achtig ritme, dikke jaren ’80 synthesizers en terneergeslagen zang. ‘I Used To’ en ‘American Dream’ liggen in het verlengde van de openingstrack en ‘How Do You Sleep’ is met zijn Gary Numan-achtige sound misschien nog wel somberder. Opvallend is dat deze tracks ook een stuk voller geproduceerd zijn dan we gewend waren van LCD Soundsystem. Waar de eerdere platen een vrij open geluid lieten horen, kent American Dream een veel vollere sound. Dit geldt nog het sterkst voor ‘Call The Police’, dat in eerste instantie sterk aan The Flaming Lips doet denken. Deze track, die rustig begint, wordt erg sterk opgebouwd naar een euforisch einde en is een van de beste op American Dream.

Gelukkig worden deze meer melancholische tracks op American Dream afgewisseld met nummers die meer richting het oude LCD Soundsystem geluid gaan. Zo is ‘Other Voices’ lekker funky en gaan ‘Change Yr Mind’ en ‘Tonite’ weer ouderwets richting het geluid van Talking Heads en Tom Tom Club. De beste upbeat track is ‘ Emotional Haircut’ waarin de band aan het eind heerlijk losgaat.

American Dream is opnieuw een sterke plaat van LCD Soundsystem. De band komt wel wat somberder uit de hoek dan voorheen, maar dit geeft het geheel wat meer diepte en bovendien springen de upbeat tracks er hierdoor nog net wat meer uit.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:LCD Soundsystem Label:Sony Music
Cover JW Roy - A Room Full Of Strangers

JW Roy - A Room Full Of Strangers JW Roy is een verborgen parel in de Nederlandse muziekwereld. Hij is al...