RECENSIE: JW Roy - A Room Full Of Strangers

JW Roy
recensie cijfer 2017-10-16 JW Roy is een verborgen parel in de Nederlandse muziekwereld. Hij is al jarenlang actief en speelde met vele muzikanten. Solo maakt hij prachtige Americana platen. Projecten die zich vaak kunnen lenen met het beste werk van Steve Earle en Townes van Zandt. A Room Full Of Strangers is de nieuwste plaat van de hand van JW Roy en bewijst dit wederom.

De cd wisselt tussen ingetogen folk, swingende country en echte blues. ‘Kind of Blue’ is een klassiek ingetogen Americana nummer. Begeleid door een kalm ritme bezingt JW Roy zijn lijden. Op de achtergrond jankt een kalme slidegitaar. Michael Prins zingt ook mee. Van een heel andere orde is ‘Right or Ride Along’. Het uptempo countryritme had zo van The Mavericks kunnen zijn. Een swingende boogie wordt begeleid door accordeon en viool. Stilzitten is geen optie. Een nummer als ‘Broke Brothers’ zoekt het meer in de blues. Begeleid met banjo zingt JW Roy hier weifelend voor zich uit. De accordeon geeft het nummer een Texas sausje.

A Room Full Of Strangers is wederom een heerlijke plaat van JW Roy. Alles ademt de liefde voor de Amerikaanse muziekstijlen. Nergens hoor je kopieergedrag, JW Roy heeft zich het genre helemaal eigen gemaakt. Zijn stem heeft een meeslepend en warm geluid. Dit in combinatie met de verschillende arrangementen die allemaal doen denken aan het Amerikaanse zuiden maken van A Room Full Of Strangers een geslaagde plaat. Het zonnige Californië en het uitgestrekte Texas liggen nooit ver weg. A Room Full Of Strangers doet zeker niet onder voor de nieuwste van John Moreland. Dit is een plaat die het verdient om zijn weg naar het grotere publiek te vinden.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:JW Roy Label:Royal Family Records
Cover Unkle - The Road: Part 1

Unkle - The Road: Part 1Dat de naam Unkle niet bij iedereen een belletje zal doen rinkelen heeft...