VERSLAG: Parkway Drive - 20/4 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Parkway Drive in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Parkway Drive - 20/4 - Melkweg

Mocht je op je zondagavond nog niks te doen hebben, dan biedt de Melkweg uitkomst. In de grote zaal vindt een uitverkocht concert van Angels and Airwaves plaats en in de nieuwe zaal staan vier hardcore bandjes.

De eerste band omschrijft zich als ‘hardcore kids playing rock music in a punk band.’ De leden van To Kill blijken inderdaad net de twintig gepasseerd en hebben helaas nog erg weinig podiumervaring. Wat klungelig en onzeker worden de nummers gebracht, waartussen zanger Joshxmosh zijn toespraken houdt. Tot ergernis van de zaal geeft hij zijn mening over politiek en het eten van vlees. Wanneer je het niet met hem eens bent ‘kom dan gerust straks naar de merchandise om er met ons over te praten.’ De Italiaanse groep blijkt nog duidelijk in hun beginfase, hopelijk meer volwassen de volgende keer in Nederland!

Ze bestaan pas vier jaar en staan alweer voor de tweede keer in Nederland: Suicide Silence. De vijfkoppige groep is vandaag één van de publiekstrekkers, maar tevens de vreemde eend in de bijt. Extreem en agressief brengt de band hun deathcore naar Amsterdam en dit slaat duidelijk aan. De extreem hoog en lage vocalen van Mitch Lucker worden luidkeels meegeschreeuwd, dit met als klapper single ‘No Pity For A Coward’. Door al de aandacht is het bijna beschamend dat de Amerikanen zo vroeg geprogrammeerd staan. Volgende keer doen ze makkelijk hun eigen tour door Europa, hopelijk dan met een passende Job for a Cowboy of A Black Rose Burial.

Veel vertrouwen heeft het Amerikaanse Bury Your Dead niet opgebouwd. De vele optredens die ze eerder in Nederland zouden gegeven gingen namelijk niet door, zanger Myke Terry is dan ook blij om hier vandaag eindelijk te staan. De vijfkoppige band is op tour rond hun vierde album, echter mag Myke vooral de nummers zingen van de eerste drie. Dit met plezier van de fans. Het geheel van de hardcore punkers blijkt helaas iets te veel van hetzelfde en weet de hoge verwachting helaas niet te halen.

Na zes keer (Goudvishal, Tivoli, Waterfront, Sevenum en twee keer 013) ergens te zijn weggestopt, is Parkway Drive vandaag eindelijk aanwezig als headliner. Dat dit terecht is is te merken aan het vele publiek dat zich verzamelt voor het podium. Helaas blijkt de Nederlandse omgeving ook vandaag zanger Winston McCall niet goed te doen; hij staat ziek, zwetend en schor op het podium. Alleen zijn vele uithalen zijn hierdoor goed te horen en zie je hem regelmatig naar zijn keel grijpen tijdens de clean-stukken.

Op het laatste album hebben de Australiërs zich iets meer op metal gericht en dit is ook in het publiek te merken. In plaats van de modieuze moshmoves, zijn het vandaag lange haren die bewegen en geduw om bij de microfoon te komen. Zoals gewend gaat deze namelijk regelmatig het publiek in om hen mee te laten blèren. Hoogtepunten hiervoor zijn de oude ‘Romance Is Dead’ en ‘Gimme A D’ - die ook vanavond weer op de meeste steun kunnen rekenen.

De eerste headline-tour mag voor de band dan een succes zijn, voor de oude liefhebbers is het een teleurstelling. De nieuwe fans blijken namelijk niet te bevallen en het album Horizons begint maandelijks slechter te worden. Hopelijk heeft de volgende plaat meer hardcore-momenten en is ook de zanger weer snel goed bij stem. Dan is hun achtste keer in Nederland waarschijnlijk gewoon weer een succes!

FOTOGRAFIE: Joël Rooth

To Kill foto Parkway Drive - 20/4 - Melkweg To Kill foto Parkway Drive - 20/4 - Melkweg Suicide Silence foto Parkway Drive - 20/4 - Melkweg Suicide Silence foto Parkway Drive - 20/4 - Melkweg Parkway Drive foto Parkway Drive - 20/4 - Melkweg Parkway Drive foto Parkway Drive - 20/4 - Melkweg Parkway Drive foto Parkway Drive - 20/4 - Melkweg Parkway Drive foto Parkway Drive - 20/4 - Melkweg

65DAYSOFSTATIC - 18/4 - PATRONAAT65daysofstatic en Oceansize bundelen hun krachten in de Patronaat. Een show...

MILLENCOLIN - 18/4 - MELKWEG Met de nieuwe plaat 'Machine 15' gaat punkband Millencolin verder waar het...