VERSLAG: Two Door Cinema Club - 1/3 - HMH

Podiuminfo was aanwezig bij Two Door Cinema Club in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Marleen de Roo

Two Door Cinema Club - 1/3 - HMH

Het is rustig in de Heineken Music Hall in Amsterdam. Geen afgeladen zaal, maar voldoende ruimte om te bewegen. Erg wenselijk bij de dansbare songs van Two Door Cinema Club. Weten de Ierse mannen het publiek ook echt aan het bewegen te krijgen?

Kensington krijgt dat in ieder geval wel. De songs van de Nederlandse heren zijn dan niet bepaald dansbaar te noemen, ze zijn wel energiek en uptempo. Liever wordt er niet meer gesproken over de beginjaren van de band, met de rommelige en zoekende sound (2007, EP Kensington). Het laatste jaar begint de band een echt eigen geluid te ontwikkelen. Zelfs in het buitenland is 'Home Again' een graag gehoord nummer. Op het podium blijkt dat aan dit nummer nog veel meer scheurende gitaren en heftige drums kan worden toegevoegd, waardoor de band het publiek vrijwel letterlijk wegblaast. Positief gezien, want de liedjes zijn kwalitatief sterk en de zang van zowel Eloi als Casper is aangenaam om naar te luisteren. De springpartijen en het luide applaus verklaren dat ook het publiek zeker overtuigd is van de muzikale kwaliteiten van de Nederlandse mannen.

Het Engelse Dog is Dead is meteen een stuk minder overtuigend. Als band dan, als ideale schoonzonen weten ze menig moeder te overtuigen. De bezoekers in de Heineken Music Hall lijken een stuk minder te genieten van de suikerzoete indiepop van de Engelsmannen. Over kwaliteit niets dan positiviteit, de band speelt elke song precies zoals op de plaat. Wat het meteen beetje te perfect maakt, ingestudeerd. Het meest spannende moment is wanneer Dog is Dead het publiek oproept om te springen, waarop er poging wordt gedaan om het wereldrecord 'aardbeving creëren door te springen' te breken. De band laat dan zien toch ook nog over een stoere kant te beschikken tijdens 'Teeange Daughter', een gevoelig nummer waar de gitaren net iets harder worden aangeslagen. Dit is een band die overduidelijk pas songs uitbrengt, als ze 100% zeker zijn dat elke noot klopt. Aanstekelijke songs, maar net iets te saai tijdens een live optreden. Fouten maken wordt door een schoonmoeder natuurlijk ook niet getolereerd.

Het Noord Ierse Two Door Cinema Club brengt de zomer naar de Heineken Music Hall. Het duurt even voordat het publiek en de band opgewarmd zijn, maar de schitterende lichtshow brengen de temperatuur een stuk hoger. Met 'Do You Want It All' en 'I Can Talk' is het dan toch echt hoogzomer in maart.
De songs van Two Door Cinema Club staan figuurlijk als een huis. Elke noot klopt en de melodie is aanstekelijk. Steeds meer mensen bewegen zich naar de staanplekken, waar een danswedstrijd plaats lijkt te vinden. Bijna alle songs van Tourist History en Beacon worden gespeeld, hier en daar wat aangepast, om te laten zien dat ook deze band niet stilstaat. Niet bang om te groeien en te experimenteren.
De Ieren zijn ook zeker op hun plaats in een grote zaal als deze, de lichtshow is groots en het geluid is luid. En als dan ook nog de witte ballonnen in de zaal neerdalen, is het plaatje helemaal compleet. Met het melodieuze 'What You Know' komt er een einde aan de zomer. Met de winterjas de kou weer in.

FOTOGRAFIE: Mark Ooms

Kensington foto Two Door Cinema Club - 1/3 - HMH Kensington foto Two Door Cinema Club - 1/3 - HMH Dog is Dead foto Two Door Cinema Club - 1/3 - HMH Two Door Cinema Club foto Two Door Cinema Club - 1/3 - HMH Two Door Cinema Club foto Two Door Cinema Club - 1/3 - HMH Two Door Cinema Club foto Two Door Cinema Club - 1/3 - HMH Two Door Cinema Club foto Two Door Cinema Club - 1/3 - HMH Two Door Cinema Club foto Two Door Cinema Club - 1/3 - HMH Two Door Cinema Club foto Two Door Cinema Club - 1/3 - HMH Two Door Cinema Club foto Two Door Cinema Club - 1/3 - HMH Two Door Cinema Club foto Two Door Cinema Club - 1/3 - HMH Two Door Cinema Club foto Two Door Cinema Club - 1/3 - HMH

BIG SEAN - 2/3 - MELKWEGBig Sean kwam voor een bezoekje naar Amsterdam en speelde in de Melkweg....

GERHARDT - 28/2 - PARADISO Afgelopen herfst kwam Sprawlers uit via V2 Records. Als onderdeel van de...