VERSLAG: Agent Fresco - 7/6 - dB's

Podiuminfo was aanwezig bij Agent Fresco in dB's voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Agent Fresco - 7/6 - dB's

Dat niet alle bands op Eurosonic meteen doorbreken, bewijst Agent Fresco. Het IJslandse viertal stond in 2010 op het festival in Groningen, maar de grote doorbraak laat nog even op zich wachten. Ook toen begin 2011 het debuutalbum A Long Time Listening werd uitgebracht gingen er nog geen magische deuren op. Het kwartet maakt dan ook erg ontoegankelijke muziek, wat je van de eilandbewoners mag verwachten, en mixen jazz, pop en rock tot een bombastisch geheel.

De groep had gisteren een dagje vrij, die ze waarschijnlijk geheel hebben besteed in de tourbus van Denemarken naar Utrecht, en de energie is goed te merken op het podium. 'Ik kan niet veel sporten tijdens het touren, dus jullie hebben geen idee hoe het voelt om zo te kunnen zweten op het podium. De energie die jullie ons geven, die krijgen jullie zeker terug. Kom naar voren en kom met ons dansen', roept zanger Arnór Dan Arnarson met een grote glimlach.

Het enthousiasme in het optreden is duidelijk zichtbaar; de gehele band staat regelmatig met gesloten ogen te spelen en zelfs de frontman heeft tijdens zijn dankwoorden de ogen gesloten. Maar echt enthousiast wordt het viertal wanneer ze merken dat ons woord 'proost' vertaalt naar het IJslands 'borsten' betekend. 'Ik heb altijd al eens door de microfoon 'proost' willen roepen', grapt de zanger. Door de hoeveelheid interactie wordt de brug tussen publiek en band aangenaam klein.

Het publiek komt uit verschillende landen en wanneer een bezoekers schreeuwt waarom ze alweer België hebben overgeslagen in hun tournee, wordt het even stil. 'We boeken niet zelf onze shows, maar we zouden heel graag overal een keertje komen spelen', legt de sympathieke frontman uit. De bezoekers worden, na het kleine uurtje spelen, massaal uitgenodigd om naar de merchandise-tafel te komen. De zanger zou graag iedereen persoonlijk willen bedanken. En dat doet iedereen graag.

FOTOGRAFIE: Nikki Smits

Agent Fresco foto Agent Fresco - 7/6 - dB's Agent Fresco foto Agent Fresco - 7/6 - dB's Agent Fresco foto Agent Fresco - 7/6 - dB's Agent Fresco foto Agent Fresco - 7/6 - dB's Agent Fresco foto Agent Fresco - 7/6 - dB's Agent Fresco foto Agent Fresco - 7/6 - dB's

ZOOMERAVOND: SPINVIS - 9/6 - ARTISNa een lang jaar lang langs popzalen en festivals te hebben gezworven, staat...

JOSS STONE / YES SIR BOSS - 7/6 - WOODSTOCK69 Het Britse Yes Sir Boss zette tijdens een eenmalige showcase de strandtent...