VERSLAG: Only Seven Left - 21/4 - Melkweg

VERSLAG: Stefan Zegerius

Only Seven Left

Only Seven Left heeft de afgelopen tijd flinke stappen gemaakt. Na het kiezen van een nieuw zanger en het uitbrengen van een nieuw plaat is de daaropvolgende clubtour een logisch gevolg. Vanavond speelt de band in de oude zaal van de Melkweg. Door de treinbotsing van vanavond is de zaal echter wat leger dat de bedoeling was, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken.

De Vlaamse band Vienna mag het spits afbijten voor de, vooralsnog, bijna lege zaal. Na de eerste paar nummers kunnen we direct concluderen dat het deze band ontbreekt aan pakkende liedjes. Poprock betreft een muziekstijl met pakkende refreintjes. Deze zijn bij Vienna ver te zoeken. Bij elk nummer wordt er minimaal twee keer gevraagd om mee te klappen, wat ze overigens wel voor elkaar kregen. Dat noemen we het voordeel van een makkelijke doelgroep. De nieuwe single wordt volledig fout ingezet, wat resulteerde in een verdwaasde blik bij de zangeres. Daarnaast kwam de interactie tussen de nummers door als tenenkrommend slecht ingestudeerde sketches. Daar waar Vienna moest dienen als opwarmer van de avond, blijkt het achteraf een ijskoude douche.

Gelukkig zorgen de Britten van Adelaide voor een frisse wind. Het openingsnummer belooft veel. Er zit direct een lekker tempo in, er wordt strak gespeeld en de energie is duidelijk te merken. Wanneer de zanger zijn eerste noten inzet wordt dit helaas gedeeltelijk ongedaan gemaakt. Een typisch geval van een zanger die bij uithalen de microfoon niet bij z’n mond houdt. Dit resulteert in halve zinnen en zorgt ervoor dat de coupletten en refreinen in elkaar donderen. Verder is het optreden helemaal niet slecht. Dit zijn geen verkeerde muzikanten die op het podium staan en naarmate het optreden vordert wordt het eigenlijk alleen maar beter. Zelfs de vocalen. Adelaide geeft een degelijk optreden weg en is muzikaal dik in orde.

Nu is het tijd voor Only Seven Left om te bewijzen waarom ze zover zijn gekomen als waar ze nu staan. Terwijl de intro van de meezinger ‘Higher’ wordt gestart betreedt de band het podium. Aan het oorsverscheurende gegil van de meisjes in de zaal te horen kan de avond voor hen nu al niet meer stuk. Gelukkig zijn er naast fans ook critici in de zaal vanavond, dus zo makkelijk komen ze er niet vanaf.

Vanaf de eerste noot is het strak. Daar kunnen we niet onderuit. Er is een overduidelijke klik met de fans, er wordt plezier gemaakt op het podium en ook nog eens waanzinnig goed samen gespeeld. De vocalen worden voorzien van een eindeloze galm die de stem van Bjorgen van Essen hier en daar wat onnatuurlijk laat klinken. Dit maakt de songs echter wel erg gelikt, waar de doelgroep maar geen genoeg van kan krijgen. Dan kijken we nog niet eens naar zijn oogcontact-zoekende prettyboy attitude.

De hele set barst van de catchy liedjes als ‘Turn Your Head Around’ en ‘Love Will Lighten The Dark’, wat de grote opsteker van de avond is voor het publiek. Het uitstapje naar akoestisch komt precies op het juiste moment, waardoor het publiek perfect mee genomen wordt in de rest van de setlist. Het optreden draait voornamelijk om het nieuwe album, waardoor er slechts drie oude tracks aan bod komen. Het opvallende is wel dat een nummer als ‘Under The Moonlight Sky’ door zanger Bjorgen nauwelijks kan worden voorzien van emotie. Dit is exact waar zijn voorganger Bart hem volledig op aftroeft. Later in de set krijgt Bjorgen echter wel de kans om zijn feminiene stemgeluid prachtig uit de verf te laten komen door een nummer van Rihanna te zingen. De doelgroep is nu compleet verzadigd.

Al met al zet Only Seven Left vanavond een mooie show neer. Voor de leek is duidelijk te zien dat deze band al een hele tijd samen muziek maakt. Het voordeel van een makkelijke doelgroep is dat er weinig factoren een rol spelen in het bevredigen van hun behoeften. Daar maakt Only Seven Left optimaal gebruik van. Als de nieuwe zanger, welke vaker het publiek toemompelde dan toesprak, de komende tijd gaat leren wat ervoor nodig is om een goede frontman te zijn, gaat deze band nog veel verder komen dan waar ze nu zijn.

FINK - 22/4 - HEDONAl maanden geleden was de show van zondag 22 april in Hedon uitverkocht. Wat...

JAMIE N COMMONS - 21/4 - BITTERZOET Zaterdag 21 april stond Jamie N Commons in een uitverkocht Bitterzoet,...