VERSLAG: Jamie N Commons - 21/4 - Bitterzoet

VERSLAG: Marleen de Roo

Jamie N Commons - 21/4 - Bitterzoet

"Dit is het laatste nummer." Er klinkt protest en teleurstelling uit de zaal. Jamie lacht: "Wat had je verwacht, ik heb nog geen enkel album uit!"

De jonge singer-songwriter Jamie N Commons heeft één EP op zijn naam staan, genaamd The Baron. Toch wist hij maanden van tevoren al het kleine Bitterzoet te Amsterdam uit te verkopen. Dit heeft hij vooral te danken aan zichzelf. Zijn unieke sound van hedendaagse blues en zijn rauwe, donkere stem, geven hem een unieke plek tussen de grote groep van singer-songwriters.

De set begint meteen sterk. Jamie’s stem is zo indrukwekkend, dat het publiek meteen stil is. De bandleden van Jamie – vier jonge mannen – blijken ook allemaal een eveneens mooie stem te hebben als deze een a capella song ten gehore brengen. De snelle overgang naar de hit ‘The Preacher’ zet de toon van de avond; van hoog niveau. Live klinkt het nummer nog net wat sterker en rauwer. De tekst ‘One hand on the trigger and one hand on the cross; Jesus and his family are the two things he's lost’, klinkt erg geloofwaardig uit de mond van de jonge Brit.

Geloofwaardig is ook de blijheid die Jamie vervolgens uitstraalt als hij beseft hoeveel mensen er op zijn show zijn afgekomen. Hij benoemt meerdere malen hoe bijzonder hij het vindt om voor zoveel mensen te spelen. Als iemand "Ik hou van je", roept begint Jamie N Commons helemaal te stralen. "I love you too!" schreeuwt hij bijna uit. Zijn leeftijd en onervarenheid zijn meteen duidelijk, hoewel zijn muziek anders doet vermoeden.

De blues is tijdloos. Als klein jongetje nam Jamie’s vader hem mee naar The Allman Brothers, een band die zijn toekomst heeft bepaald. Hij speelt speciaal voor Bitterzoet een cover van de heren, 'Whipping Post'. Zijn liefde voor southern rock en donkere blues gaven hem het setje om muzikant te worden. En terwijl de echte blueshelden jarenlang rookten en sterke drank tot zich namen, voordat ze überhaupt de blues begrepen. Laat staan, voordat ze over die donkere, rauwe bluesstem beschikten, lukt het Jamie N Commons op 22-jarige leeftijd en zonder enige moeite. De teksten over droevige liefdes en de duivel geven zijn liedjes al scherpe randjes, ook al zijn ze net wat poppier en toegankelijker dan die van de grote namen. Ja, hij mist de levenservaring om echt gevoelige verhalen te vertellen. Maar heeft hij dat nu nodig?

Volgens de dames die vooraan wegdromen over een woeste rit door de woestijn met Jamie en zijn gitaar; niet. De blues blijft tijdloos. Jamie N Commons heeft nog ruimte om te ontwikkelen, hij is nog maar 22 jaar. Hij heeft de tijd om zijn sound uniek te maken, geschikt voor deze tijd. Een ideale plek vinden tussen huidige rockbands en de zware singer-songwriters. Met de a cappela song ‘Hold On’ eindigt de set van Jamie N Commons eveneens met een briljant stukje muzikaliteit. En dit is pas het begin? Laten we het hopen.

ONLY SEVEN LEFT - 21/4 - MELKWEGOnly Seven Left heeft de afgelopen tijd flinke stappen gemaakt en kwam langs...

DOPE D.O.D. - 20/4 - TIVOLI De Groningse rappers van Dope D.O.D. veroveren langzaam de wereld met hun...