VERSLAG: Rue Royale - 17/3 - EKKO

Podiuminfo was aanwezig bij Onder Invloed Live in EKKO voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Rue Royale - 17/3 - EKKO

Vandaag hebben vier acts de stempel ‘Onder Invloed’ gekregen in Utrecht. Drie acts zijn afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk en hadden vandaag ook St. Patrick’s Day kunnen vieren in thuisland, maar verkozen er gewoonweg voor om het podium te bestormen van EKKO. De muzikanten spelen unieke sets waarin naast eigen werk ook covers van hun voorbeelden worden voorgeschoteld, een concept bedacht door journalist Matthijs van der Ven.

Het echtpaar Rue Royale speelt vandaag voor het minste publiek. Want dat de meest gevestigde naam vandaag mag openen hadden er veel niet verwacht. Met veel haast – ‘we hebben vandaag geen tijd voor verhalen’ – worden de nummers afgevuurd. Het gehaaste schema blijkt een grote spelbreker op het veel te grote podium. De betoverende en emotionele liedjes worden normaliter in een veel intiemere en rustigere setting gebracht. Het tweetal bracht onlangs Guide to an Escape op de wereld en vandaag wordt er veel nieuws gespeeld en uitgeprobeerd. En ook een semi-verplichte cover van ‘Draw Down The Stars’ van singer-songwriter Tom McRae komt even langs. De muziek gaat op de plaat door merg en been, maar vanavond weet het helaas niet te raken.

Aan het begin van de setlist moet Marien Dorleijn meteen iets bekennen; de singer-songwriter heeft een hekel aan covers en tributes. Het blijkt dat hij de teksten niet goed kan onthouden, waardoor hij niet echt lekker in zijn vel zit. ‘Dan heb ik het maar gelijk gehad’, geef de Amsterdammer eerlijk toe na een aantal covers. De singer-songwriter won tien jaar geleden de Grote Prijs Van Nederland, maar met kritiek kan hij nog niet erg goed overweg. Een aantal huisvrouwen in het publiek schreeuwen naar het podium en worden uitgebreid voorzien van een wederwoord. Hij zou namelijk ‘Between The Bars' van Elliott Smith niet mogen spelen van de vrouwen. Toegegeven, de knallers en onbekendere nummers van Moss klinken inderdaad een stuk leuker.

Net als de vorige keer bij Onder Invloed is de luidste band bewaard voor het einde. Het drumstel wordt eindelijk bemand en eindigen met een bang doen we met The Seventeenth Century . De band uit Glasgow speelde in 2010 voor het eerst in Nederland, maar zanger/violist Mark Brendan Farmer heeft genoeg tijd gekregen om een paar Nederlandse zinnen te leren. Het blijkt dat het vijftal vandaag erg blij is om in Utrecht te staan en de glimlachen zijn duidelijk zichtbaar. Met de typische folkmuziek en bijpassende kledij wordt het publiek getrakteerd op een goed optreden. Misschien is het niet uniek en memorabel, maar een goed gezellig feest kunnen de Schotten zeker verzorgen.

De frontman weet met zijn opmerkelijke accent en karakter de folkband goed te dragen, maar ook valt er iets anders op. De 20-jarige gitarist Ryan Joseph Burns is gezegend met een gouden stem, mooie liedjes en goed gitaarspel. Het is dan ook geen verassing dat hij is uitgenodigd om na afloop een unplugged aftershow in het café-gedeelte te geven. Een leuk idee voor de Utrechters, maar de andere bezoekers moeten helaas alweer de laatste trein halen. Op naar de volgende editie.

FOTOGRAFIE:

Rue Royale foto Rue Royale - 17/3 - EKKO  foto Rue Royale - 17/3 - EKKO Rue Royale foto Rue Royale - 17/3 - EKKO Marien Dorleijn foto Rue Royale - 17/3 - EKKO Marien Dorleijn foto Rue Royale - 17/3 - EKKO The Seventeenth Century foto Rue Royale - 17/3 - EKKO The Seventeenth Century foto Rue Royale - 17/3 - EKKO The Seventeenth Century foto Rue Royale - 17/3 - EKKO The Seventeenth Century foto Rue Royale - 17/3 - EKKO

GOOSE - 19/3 - MEZZDe Belgische electropunkband Goose is weer in Nederland. Het viertal...

TRIGGERFINGER - 18/3 - VERA Triggerfinger bezocht afgelopen weekend Vera. De Belgen weten hoe ze een zaal...