VERSLAG: Volbeat - 10/11 - Heineken Music Hall

Podiuminfo was aanwezig bij Volbeat in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 11 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

Volbeat - 10/11 - Heineken Music Hall

Volbeat trekt voor de zoveelste keer in korte tijd weer door Europa en weer staan ze voor een grotere zaal dan de keer er voor. De laatste keer dat ondergeschrevene Volbeat live zag was zwetend in een rock café in Tilburg voor een man of 100, drie jaar terug. Nu staan ze in een uitverkocht Heineken Music Hall, over een paar jaar wellicht Ahoy?

Opener van deze avond was The Kandidate. Deze band heeft net een debuut album uit en is nog erg onbekend, ook in de pers is er weinig over te horen of lezen geweest. Herkenbaar aan de band is zanger Jacob Bredahl van Hatesphere. Het geluid van The Kandidate varieert tussen thrash metal en hardcore (evenals Hatesphere) en de band maakt een sterke indruk in de HMH. De half gevulde zaal moet er in Amsterdam echter weinig van hebben en vind dit te heftig, iedereen staat te wachten op Volbeat.

Entombed treedt op als tweede band en krijgt iets meer publiek op dreef. Deze death metal legendes stonden al op het podium toen sommige leden van Volbeat nog in hun luiers zaten. Vanavond zijn ze echter trots support act van hun Deense vrienden. Wat het meest opvalt aan Entombed is dat zanger Petrov vanavond nuchter is. Hij stormt als vanouds over het podium heen, maar in plaats van een blik bier is zijn hand gevuld met een fles bronwater. Misschien voelde hij zich niet lekker. De show van de band was in ieder geval sterk, met een prima geluid. Ook deze band was te hard voor het publiek waardoor de sfeer er in de zaal niet goed in kwam, maar dat heeft aan Entombed niet gelegen.

Tegen een uur of negen betreed achter een groot doek Volbeat het podium. Na een intro valt het doek en knallen de Denen direct alles omver, het publiek lijkt in eens wakker. Amsterdam wordt getrakteer op een setlist van twee uur lang met voor de helft werk van het nieuwste album “Beyond Hell / Above Heaven”.

Halverwege de set stormt de zanger van Entombed nog het podium op om ‘Evelyn’ mee te zingen in plaats van Napalm Death’s Barney, wat zelfs beter klinkt dan de album opname. Sowieso is Volbeat live sterker dan het album, de band heeft een uitstraling waar je ‘U’ tegen zegt. De band werkt verder hits als ‘Sad Man’s Tongie’, ‘We’ en ‘Pool of Booze, Booze, Booze’ af en speelt tussendoor een cover van Dusty Springfields ‘I Only Want To Be With You’. Als afsluiters brengt Volbeat ‘Fallen’, ‘Thanks’ en ‘The Human Instrument’.

Opvallend aan de show van Volbeat is dat de invloeden van Metallica steeds groter worden. Waarschijnlijk is dit een gevolg van de vele optredens met de Amerikanen. Als de Denen vast weten te houden aan hun eigen kenmerken staat deze band ongetwijfeld binnen enkele jaren bovenaan de festivalposters in Europa.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

Entombed foto Volbeat - 10/11 - Heineken Music Hall Entombed foto Volbeat - 10/11 - Heineken Music Hall Entombed foto Volbeat - 10/11 - Heineken Music Hall Entombed foto Volbeat - 10/11 - Heineken Music Hall Volbeat foto Volbeat - 10/11 - Heineken Music Hall Volbeat foto Volbeat - 10/11 - Heineken Music Hall Volbeat foto Volbeat - 10/11 - Heineken Music Hall Volbeat foto Volbeat - 10/11 - Heineken Music Hall Volbeat foto Volbeat - 10/11 - Heineken Music Hall Volbeat foto Volbeat - 10/11 - Heineken Music Hall Volbeat foto Volbeat - 10/11 - Heineken Music Hall

BLOOD RED SHOES - 10/11 - TIVOLIHet Britse duo Blood Red Shoes gaf een spetterend optreden in Tivoli....

ALAIN CLARK - 4/11 - HEDON Alain Clark is immens populair. Al een paar jaar lang verkoopt de beste man...