RECENSIE: Pitchtuner - Ready To Go

Pitchtuner
recensie cijfer 2015-05-26 Wat je zelf doet, doe je meestal beter. Ongetwijfeld dachten de Japanse Miki Yoshimura en de Duitser Johannes Marx zo. Dankzij muziek vonden ze elkaar. Niet alleen als de groep Pitchtuner, maar ook als liefdeskoppel. En die relatie resulteert nu reeds in hun vierde album Ready To Go.

Een Berlijnse DIY groep pur sang. Dat zie en hoor je aan alles waarmee het koppel je bestookt. De ruggengraat van hun electropop zijn de artisanale instrumenten van Johannes. Niet meteen in de Seasick Steve stijl, maar toch heeft hij een mooi assortiment aan snaarinstrumenten en controllers bij elkaar gesprokkeld. En tussen zijn eigen en alledaagse instrumenten zoeken ze een muzikaal evenwicht.

Wij vinden dat charmant, en dat is ook het kernwoord om hun muziek te beschrijven. Het tweetal, aangevuld met drummer Stefan Weiß, springt er zeker niet uit, maar biedt wel een aangename luisterbeurt.
De intensiteit van elk nummer is anders, naargelang het pallet dat ze gebruiken. Het ene nummer heeft een hoog indie gehalte, kijk maar naar ‘Unity Wins’ terwijl bij het volgende electro de katalysator is, zoals met ‘Go For Wild Ideas’. Het album houdt er daardoor een goede vaart in. Hoewel hier en daar de intro’s van de nummers zonder veel variatie te lang aanslepen.

Als ze het tempo naar beneden halen, slabakt ook de aandacht. Vierde single van het album ‘And No One Saw This Coming’ krijgt nu en dan een stroomstoot, maar die laat ons maar heel even opveren. Haal de defibrillator maar boven want met ‘Get Off The Phone’, waar Johannes repetitief met een zwevend stemmetje de titel blijft herhalen, zijn we met voorsprong aan het dieptepunt van de plaat.

Na een veelbelovende start wisselt het niveau her en der af, en soms zijn de nummers ietwat te plat. Als een duiveltje uit een doosje geven ze nog een keer alles wat ze hebben, en dat levert het beste nummer van de plaat op. Tweestemmig zingen ze het eindnummer ‘Ready To Go’. Het inluiden van een nieuw begin. Dat komt ook tot uiting in de videoclip die, net als alle anderen, teert op dat hoge DIY gehalte. Johannes reikt de mixtape van zijn vorige groep Planet 9 aan Miki. Zo begon het allemaal en waren ze klaar om samen in een nieuw avontuur te stappen.

Ze doen hun ding, maken de muziek die ze zelf willen horen, en wij kunnen dat wel appreciëren. Een live optreden zullen we zeker niet afslaan, daar zullen ze de groove wel kunnen vasthouden. Maar een echte Pitchtuner, een machine perfect aangepast aan de mensheid, is het nog niet.
Recensent:Maarten Kreijkamp Artiest:Pitchtuner Label:TCBYML
Cover Caught A Ghost - Human Nature

Caught A Ghost - Human NatureVolgens Jesse Nolan van Caught A Ghost zeiden bluesmuzikanten vroeger na...