RECENSIE: Francis International Airport - Cache

Cover Francis International Airport - Cache
recensie cijfer 2013-05-29 Probeer maar eens een aantal bands uit Oostenrijk op te noemen - je strandt al snel. Componisten van klassieke muziek, vooruit. Maar moderne muziek uit Oostenrijk? Francis International Airport is een van de indiepop-producerende bandjes die het mag proberen. Ze speelden eerder op Eurosonic en het Sziget festival. Hun derde album Cache verruilt hun eerdere indierock met elektronische beats en melodietjes.

Ook de albumtitel verwijst hiernaar. Cache duidt op het werkgeheugen van een computer, waarmee de band hun overstap naar elektronische muziek laat zien. In de studio werd dan ook regelmatig van rol gewisseld wanneer een ander lid een bepaalde tune bedacht. Daarnaast staat de titel voor de mysterieuze, fragiele nieuwe sound die de band op dit nieuwe album creëert.

Geheimzinnig. Dat is hoe de muziek op Cache klinkt. Het begin voelt wat zwaar en donker aan. Hier en daar zweeft een bijna willekeurig synthesizergeluidje. Gelukkig volgt op dat moment 'Pitch Paired' met een bijna MGMT-achtige sound, welke het geheel van de nodige luchtigheid voorziet. Vanaf dat punt komt er wat meer openheid in de muziek. Tegelijk heeft voornamelijk de zanglijn regelmatig wat weg van de muziek van de White Lies. Het heeft allemaal wat gewenning nodig voordat het toegankelijk wordt.

Richting het einde van de plaat komt er steeds meer ruimte voor variatie in de verschillende samples. Ook zijn er minder monotone melodieën die de stemming van de eerste helft van het album zo zwaar maakten. Hiermee redt Francis National Airport hun nieuwste project van de depressieve afgrond. Of de overstap van gitaarwerk naar elektronica een goede is, moet nog blijken. In ieder geval laten de heren zien ook deze instrumenten goed te beheersen. Cache laat je langzaam wennen aan het geluid en blijkt dan een degelijke plaat te zijn.
Recensent:David van der Lof Artiest:Francis International Airport Label:Sonic Rendezvous
Cover Colossus - Wake

Colossus - Wake Colossus is een Zweeds sludgemetal-trio dat in 2008 is opgericht. Ze...