RECENSIE: Cough/Windhand - Reflections Of The Negative

Cover Cough/Windhand - Reflections Of The Negative
recensie cijfer 2013-05-16 Een split-EP is een fenomeen dat vooral in de underground veel voorkomt. Vooral in de grindcore is het een wijd verbreid gebruik. Temeer ook omdat het zich prima leent voor vinyl releases. Tel uit je winst: twee artiesten voor de prijs van slechts één schijf, en ook de bands kunnen de kosten zo mooi delen. Ook in de stoner- en doomwereld zijn split EP’s daarom geen uitzondering.

Op Reflection Of The Negative hebben twee doom/stoner bands de handen ineen geslagen. Het gaat om Cough en Windhand, beide bands uit Richmond(Virginia). Cough heeft eerder al twee volledige albums, twee split EP’s en een EP uitgebracht terwijl bij Windhand de teller vooralsnog bij één album en een demo blijft steken.

Zoals gezegd begeven beide bands zich in de trage doommetal regionen met stoner invloeden. Cough heeft op deze EP slechts één nummer gedoneerd, maar dat duurt dan ook ruim achttien minuten. Een tegen een drone aanhangende, ultratrage riff krijgt na ruim drie minuten gezelschap van een zwaar vervormde stem. Hypnotiserend is het juiste woord bij dit loodzware stuk muziek dat klinkt als een kruisbestuiving tussen Toner Low en Sunn O))). Het nummer krijgt na een minuut of tien nog wat psychedelische trekjes. Alsof Hawkwind haar meest eclectische momenten heeft toegevoegd.

Windhand heeft twee wat kortere nummers geleverd. De stem van zangeres Dorthia Cottrell en de wat hogere snelheid van de twee songs maken dat de muziek van Windhand iets toegankelijker is dan die van haar stadgenoten. Het ruim zeven minuten durende ‘Amaranth’ is log en zwaar en de vervormde stem van Dorthia is een mooie toevoeging. De noisy riffs tegen het einde zijn prachtig en nemen je mee in een trance. ‘Sheperd’s Crook’ begint met een Black Sabbath-achtig gitaarintro maar is verder wel wat zwaarder en langzamer dan ‘Amaranth’. Het is een plechtstatig en soms meeslepend epos.

Beoordelingen geven voor split EP’s is altijd lastig. Eigenlijk doet het er ook niet toe. Liefhebbers van loodzware stoner/doom weten dit schijfje toch wel te waarderen. De muziek van Windhand blijft echter net wat beter hangen, al zal de beoordeling van uw recensent de liefhebbers een worst wezen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Cough/Windhand Label:Relapse Records
Cover Stevie Ann - California Sounds

Stevie Ann - California SoundsAmper negentien jaar oud was ze toen ze in 2005 haar debuutalbum Away From...