RECENSIE: The Embrassibles - Embrace The Brass

Cover The Embrassibles - Embrace The Brass
recensie cijfer 2013-01-18 Colin Benders alias Kyteman gaf hiphop een aantal jaar geleden een nieuwe dimensie met zijn hiphoporkest. Zijn mix van hiphop, rap en klassiek instrumentarium groeide uit tot een ware hype. Door de stekker gedeeltelijk uit zijn project te trekken en meer de hoek van de klassieke (film)muziek te kiezen gaf Benders de ruimte om met een antwoord op zijn hiphoporkest te komen. Een van de bands die hiervan zou kunnen profiteren is het negenkoppige The Embrassibles. Met twee trompettisten, twee trombonisten, twee alt saxofonisten, een tenorsaxofonist, en een sousafonist mag duidelijk zijn dat we te maken hebben met een groep die een voorliefde heeft voor brass met een grote B. Voeg hieraan een rapper en een ritmesectie (bestaande uit een drummer en een percussionist) toe en de mogelijkheden zijn ongekend.

Het eerste volledige wapenfeit van de band; Embrace The Brass! laat horen dat de band muzikaal gezien zijn inspiratie haalt van grote brassbands als The Youngblood Brass Band. De brass vormt dan ook de basis van het zevental songs dat het debuutalbum rijk is. Met invloeden uit de jazz, soul en hiphop zorgt de band voor een aanstekelijke sound die live een goede uitwerking zal hebben.

Hoewel de songs op Embrace The Brass! over het algemeen in het voordeel van The Embrassibles spreken, zijn er helaas ook een aantal flinke minpunten te benoemen. Het grootste minpunt is dat het merendeel van de songs niet bepaald strak gespeeld wordt. Zo laat de ritmesectie nog wel eens een steekje vallen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het van Dr.Dre en Snoop Dog geleende ‘Next Episode’. Ook op het hoogtepunt voor de liefhebbers van brass ‘L.’ zijn de roffels van de ritmesectie niet top, dat is jammer, want het wordt in deze track duidelijk dat de blazerssectie flink wat in huis heeft.

Een ander minpunt is de verstaanbaarheid van de raps. En als ze het dan eens verstaanbaar is, dan heeft de inhoud niet altijd evenveel om het lijf. Een uitzondering is bonustrack ‘Wie Houdt Linda Tegen’, maar op deze track heeft gastrapper Discipline dan ook een hoofdrol.

Er is dus nog wel wat werk aan de winkel voor The Embrassibles, maar ondanks de eerdergenoemde minpunten heeft de band als pluspunt een lekkere groove en een sterke blazerssectie die het album weet te dragen. Embrace The Brass! nodigt uit om de band eens live te gaan bewonderen. Met dit materiaal en een lekker avondzonnetje zou The Embrassibles deze zomer zowaar een festivalhit kunnen worden.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:The Embrassibles Label:Eigen Beheer
Cover Etan - Pool Of Hearts

Etan - Pool Of HeartsWat moet je met het oordeel van een muziekrecensent? Zo`n “kenner” die je...