RECENSIE: Jane Dare - Dare

Cover Jane Dare - Dare
recensie cijfer 2012-11-21 Drie jaar geleden mocht het Nederlandse muzieklandschap voor het eerst kennismaken met de veelzijdige Tilburgse band Jane Dare. De muzikale ‘plaats delict’ was de Rockacademie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Leadzangeres en oprichtster Joosje Jochems formeerde haar band aldaar en wordt gecompleteerd door gelijkgestemden. In haar thuishaven mocht de band in juni reeds opdraven op het meer dan respectabele Festival Mundial en een kleine vijf maanden later is hun debuutplaat Dare een feit.

Een gesproken introductie van hoofdrolspeler Jochems mag het spits afbijten op Dare. ”Dare to be you””vormt de moraal en alhoewel met de boodschap zelf weinig mis is, wordt je met de vernederlandste uitspraak van het Engels op het verkeerde been gezet. Bovendien omdat dit in de opvolgende gezongen nummers grotendeels wegvalt. Eenmaal bekomen van het twijfelachtige begin mogen we met de derde track ‘Too Hot To Handle’ toch reeds het eerste lichtpuntje begroeten. Het mooi wijdse gitaarwerk, zoals we dat trouwens vaker horen op Dare, en het vocale bereik van Jochems vormen de opvallendheden. Naast een indrukwekkend bereik weet ze met haar stem de nummers tevens vakkundig van een soulrandje te voorzien. Ook ‘Run Out of Time’ is een degelijk nummer dat goed opbouwt, een lekker ritme bezit en energieke achtergrondvocalen kent. In tegenstelling tot opvolger ‘How Did We Get Here’ waar diezelfde achtergrondvocalen een nogal uitgebluste indruk maken.

Met ‘Back To The Essence’, en later ook met ‘Serious’, krijgen we te maken met een mix van soul, funk en pop. In eerstgenoemde zijn het vooral de toetsen en het funky gitaararrangement die zorgen voor een swingende song. Het is echter zonde dat de song naar het einde toe wat van haar energie verliest, zeker gezien de ruimte die er lag om de eclectische mix van stijlen tot een energiek hoogtepunt te smeden. De singer-songwriter in Jochems komt even later naar boven in de beklijvende song ‘In Love’. Door het onderhoudende akoestische gitaarspel en de subtiele strijkers weet ‘In Love’ voor de volle vijf minuten en zeventien seconden te boeien.

Dare is een divers album en kent invloeden uit de soul, funk, pop en folk. Alhoewel die verscheidenheid aan stijlen te prijzen valt, mist de band vooralsnog wel een herkenbare eigen sound. Het grootste manco van het album is namelijk dat de songs niet blijven hangen. Samengevat is Dare een degelijke plaat van een band die haar aanwezige potentie nog niet volledig in goede banen heeft weten te leiden.
Recensent:Mick Claessens Artiest:Jane Dare Label:Eigen Beheer
Cover Karsu Dönmez - Confession

Karsu - ConfessionAl voor haar debuutplaat heeft de inmiddels 22-jarige Karsu een...