RECENSIE: Various - Big Easy Express

Cover Various - Big Easy Express
recensie cijfer 2012-08-15 Omdat het dit jaar 100 jaar geleden is dat folk legende Woody Guthrie geboren is, duikt zijn stempel overal op. Hedendaagse artiesten als Mumford & Sons, Edward Sharpe & Magnetic Zeroes en Old Crow Medicine Show zijn allen beïnvloed door Guthrie. In het voetspoor van deze folkzanger maakten de drie bands vorig jaar een tournee van Californië naar New Orleans. Alle betrokkenen namen voor anderhalve week hun intrek in een ouderwetse trein om Amerika te aanschouwen zoals Guthrie dat ooit deed.

De Big Easy Express is een registratie van deze tournee. De film combineert opnames van de diverse optredens met intieme sessies binnen in de trein. Rode draad door de film zijn de beelden van het prachtige Amerika. Wederom geschoten vanuit de trein.

Dit maakt het geheel een rare combinatie van road movie en concert registratie. Beide zijn op hun eigen terrein zeker geslaagd, in combinatie wordt het echter lastig om volledig in de documentaire meegezogen te worden. De bands tonen desondanks stuk voor stuk aan waarom zij aan de top van de huidige folk scene staan. Mumford & Sons betrekken bij hun grote hit ‘The Cave’ een volledige Amerikaanse Marching Band. Met op de achtergrond een enorme onweerswolk vertolkt Edward Sharpe zijn ‘Home’ op dusdanige wijze dat het weinig moeite kost om hem in het Woody Guthrie gedachtegoed te zien.

Het hoogtepunt wordt echter in een van de laatste scenes bereikt. Tijdens een concert in New Orleans spelen de gezelschappen samen op het podium het oude gospelnummer ‘This Train Is Bound For Glory’. Terwijl er een groot folk en hos feest uitbreekt doet het geheel plotsklaps sterk denken aan de Seeger Sessions Band rond Bruce Springsteen.

Doordat Big Easy Express het midden houdt tussen een road movie en concertregistratie is de film slechts eenmalig interessant. De treinscenes halen het snelle bluegrass- en folktempo uit het geheel. Doordat er gebruik gemaakt is van een minimum aan camera’s met snel heen en weer schietende beelden kijkt de film ook niet gemakkelijk weg. Wie echter de tijd neemt om in de extra’s te duiken zal nog een stuk of wat, niet uitgezonden, live opnames en verrassende sessies kunnen ontdekken.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Various Label:Bertus
Cover Antibalas - S/T

Antibalas - S/T Antibalas is een van de vele ruwe diamanten die het Daptone label rijk is....