RECENSIE: Justice (F) - Audio, Video, Disco

Justice – Audio, Video, Disco
recensie cijfer 2011-11-07 Na het zeer succesvolle debuutalbum hebben we ruim vier jaar moeten wachten op een nieuwe plaat van Justice. Het album werd alweer geruime tijd geleden voorafgegaan door de single ‘Civilization’ en werd enkele malen uitgesteld, maar nu ligt Audio, Video, Disco dan daadwerkelijk in de winkel.

Op dit tweede album gooit Justice het over een andere boeg dan op het debuutalbum. Aanvankelijk wilde het Franse duo een overtreffende trap maken van het debuut, maar uiteindelijk besloten Gaspard Augé en Xavier de Rosnay om dat niet te doen. In een interview op 3voor12 zeiden ze dat iedereen tegenwoordig harde tracks kan maken met een computer en dat zij daarom dus juist iets anders wilden doen. Ten opzichte van is Audio, Video, Disco een wat lichter en vooral trager album. Ook zijn er duidelijk invloeden van jaren ’70 (prog)rock te horen. Een belangrijke overeenkomst met het debuut is dat de subtiliteit ook op dit nieuwe album ver te zoeken is.

Audio, Video, Disco bevat geen hit als ‘D.A.N.C.E.’ of ‘We Are Your Friends’, maar de al eerder genoemde, sterke single ‘Civilization’ heeft een hoog meezinggehalte en zou zomaar een live-favoriet kunnen worden. Ook in ‘Ohio’, ‘On ’n On’, ‘New Lands’ en de afsluitende titeltrack wordt gezongen. Op dit nieuwe album staan dus veel meer vocale tracks dan op . De zang in ‘Ohio’ wordt verzorgd door Vincenzi Vendetta, frontman van de Australische band Midnight Juggernauts. Helaas is deze song nogal cheesy.

In ‘On ’n On’ en ‘New Lands’ wordt Justice vocaal bijgestaan door Morgan Phalen, zanger van de hardrockband Diamond Nights. Beide songs bevatten een duidelijk rock-invloed. In ‘New Lands’ komt deze het duidelijkst naar voren. Tegen het eind horen we zelfs een stukje ouderwetse hardrock.

In ‘Brianvision’ brengt Justice een ode aan Queen-gitarist Brian May. Dit doen ze echter niet met een gitaar, zoals je wellicht zou verwachten, maar met een synthesizer. Het nummer mag dan een ode aan Brian May zijn, muzikaal gezien is het meer beïnvloed door Giorgio Moroder. In ‘Parade’ horen we echter wel een Queen-invloed en dan met name in het ritme, dat met twee keer een basdrum en één keer klappen sterk doet denken aan dat van ‘We Will Rock You’.

Naast ‘Civilization’ is ‘Audio, Video, Disco’ het tweede echte hoogtepunt van het album. Deze uptempo track is eveneens lekker meezingbaar en gaat meteen in je hoofd zitten. ‘Audio, Video, Disco’ is officieel de afsluiter, maar na een paar minuten stilte volgt nog een trage hidden track. Wellicht had Justice deze beter achterwege kunnen laten, dan was Audio, Video, Disco met een knaller geëindigd.

Het is op zich wijs dat Justice niet geprobeerd heeft een tweede te maken, want de kans op een mislukking was dan erg groot geweest. Helaas weet deze nieuwe, tragere Justice ook niet helemaal te overtuigen. Gelukkig bevat het album wel een paar erg sterke tracks, met name ‘Civilization’, ‘Audio, Video, Disco’ en het instrumentale ‘Primo’. Hierdoor slaat de balans net naar de goede kant door.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Justice (F) Label:Warner
Cover Florence and The Machine - Ceremonials

Florence + The Machine - CeremonialsHet duurde even voordat het debuutalbum van de Britse Florence Welch, beter...