RECENSIE: Howie & Linn - Howie & Linn

Howie & Linn – ‘Howie & Linn’
recensie cijfer 2010-04-18 Uit het land dat reeds grote dance acts als The Subs en 2many DJ’s het elektronische wereldje inslingerde is er weer een nieuwe dance act; Howie & Linn . Het Belgische duo is een samenwerking tussen Electro producer Howie Dunham en Lady Linn. Laatstgenoemde scoorde samen met haar band The Maginificent Seven in België al enkele pop en jazz geïnspireerde hits. De electro producer zal minder snel een lichtje doen branden, maar de beste man werkt als zo’n slordige tien jaar samen met Lady Linn. Na eerst enkele jaren hiphop gedraaid te hebben vond de producer het tijd worden om zichzelf in een nieuw project te storten.

De eerste single ‘Beat the blues’ is zo’n typisch pop nummer met een trance beat als achtergrond die we al zo vaak op de radio voorbij horen komen. De in principe harde beat wordt door het continue gezang van Lady Linn naar een achtergrondniveau getild. Dit blijft het probleem op zo’n beetje alle nummers van de plaat.
Zo ook met ‘Sick today’, een nummer dat opent met een hele relaxte dance beat. Vervolgens komt Lady Linn daar met een perfect bijpassend couplet bij. Zelfs het refrein blijft met zijn simpele teksten makkelijk in het geheugen liggen en daarmee lijkt het duo een potentieel hitje in handen te hebben. Desondanks gaat halverwege het nummer de verveling toeslaan als er nergens meer verrassingen opduiken.

Howie & Linn is uiteindelijk een plaat geworden die je als luisteraar geheel gevoelloos laat. Om je emotioneel te raken zijn de beats te hard en om er helemaal op stuk te gaan zit er weer teveel gezang in de nummers. Daarnaast weet Lady Linn, in tegenstelling tot op haar solo werk, geen enkel moment horen waarmee ze zich van collega artiesten zou moeten onderscheiden. Een ding is duidelijk: Howie & Linn moeten voorlopig nog in de schaduw blijven staan van hun veel kundigere Belgische collega’s.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Howie & Linn Label:News
Joyland – Andy McKee

Andy McKee - JoylandDe Amerikaan Andy McKee is een artiest die je zomaar zou kunnen aanzien...