RECENSIE: Heavy Trash - Midnight Soul Serenade

Heavy Trash – Midnight Soul Serenade
recensie cijfer 2009-12-21 Ja hoor, ze hebben het weer geflikt. Ten derden male leveren Jon Spencer en Matt Verta-Ray onder de naam Heavy Trash een garage rockabilly plaat af waar het spelplezier gewoonweg van af spat. Meteen vanaf de eerste luisterbeurt charmeert Midnight Soul Serenade enorm en ook na een pak meer rondjes te hebben gedraaid valt er nog volop te genieten van dit schijfje met echo’s van Jerry Lee Lewis, R.L. Burnside, Link Wray, Elvis Presley, Johnny Cash, Reverend Horton Heat en natuurlijk Spencer’s eigen Blues Explosion en Verta-Ray’s Speedball Baby.

Voor vooruitstrevend gemusiceer en diepgang bent u bij dit monsterverbond dan misschien aan het verkeerde adres; als u ‘gewoon’ een pretentieloze, aanstekelijke, bezielde en afwisselende rock ‘n roll plaat wilt horen, dan hoeft u niet verder te zoeken. Het openingsduo ‘Gee, I Really Love You’ en ‘Good Man’ zet de overwegend opgewekte toon van het album meteen aardig in de verf en de uitstekende LaVern Baker cover ‘Bumble Bee’ en het spetterende ‘Bedevilment’ swingen verderop al helemaal de pan uit. Dat Heavy Trash ook de juiste snaar weet te raken als het er wat minder heavy aan toe gaat bewijzen ‘Isolation’, ‘That’s What Your Love Gets’ en ‘In My Heart’.

De energieke en luchtige flow van het album wordt na drie nummers wel wat doorbroken door het zware en vooral iets te langdradige ‘The Pill’. Maar god zij dank gooit de band er vervolgens direct het lichtvoetige surf-instrumentaaltje ‘Pimento’ tegenaan om met het vuig explosieve garageblues nummer ‘(Sometimes You Got To Be) Gentle’ weer helemaal terug op koers van de ongecompliceerde rock ‘n roll vreugde uit te komen.

Midnight Soul Serenade is qua formule dan misschien identiek aan haar voorgangers, van een flauwe of plichtmatige herhalingsoefening is hier, gezien de enorme vurigheid en hoge verslavingsfactor, toch absoluut geen sprake. Inderdaad, als het niet stuk is, waarom zou je het dan proberen te repareren?

Eerdere recensies van Heavy Trash:
- 15-09-2007: Going Way Out With Heavy Trash.
Recensent:Cyrille Bloemers Artiest:Heavy Trash Label:Sonic Rendezvous