RECENSIE: Nobody Beats The Drum - Beats Work (rerelease)

Nobody Beats The Drum – Beats Work
recensie cijfer 2009-04-20 Ruim een jaar geleden bracht het Utrechtse electro-collectief Nobody Beats the Drum eindelijk wat werk uit op cd. En verrek, het werkte. Beats Work bracht, oh cliché, de dansvloer in de huiskamer. En niet alleen wist men een uiterst swingend electro-geluid op plaat te zetten. Het kostte het publiek én media ook moeite om vergelijkingsmateriaal te vinden. NBTD werd ‘vernieuwend’ genoemd en NBTD zelf noemde het ”weinig subtiele, maar desalniettemin beukende electronische dansmuziek”. Het resultaat naderhand was logisch: Veel boekingen in binnen- en buitenland.

Ruim een jaar later wordt Beats Work opnieuw gereleased. De nummers ‘Quit Your Job’ en ‘The Drum’ staan ditmaal tweemaal op de tracklist, in twee verschillende uitvoeringen. En hoewel Beats Work voor ondergetekende natuurlijk al zeer vertrouwd klinkt en er vrij weinig valt af te dingen aan de recensie van een jaar geleden op deze site, vallen toch een aantal dingen op. Allereerst is de reden van deze rerelease moeilijk te plaatsen. NBTD werd, zoals gezegd, wat vaker geboekt, maar van een verslapping in aandacht was toch geen sprake. De remixes van ‘Quit Your Job’ en ‘The Drum’ zijn niet bepaald spannender dan de originelen en het artwork is onveranderd. Maar goed, mocht je Beats Work aan willen schaffen –wat helemaal geen slechte keuze zal zijn-, zijn deze twee remixes natuurlijk gewoon mooi meegenomen.

Toch blijft NBTD een groep om naar te blijven kijken. Beukende electronische dansmuziek voor de nachtelijke uurtjes is geen overbodige luxe in het clubcircuit. En de groep treedt gelukkig ook genoeg op. Op Podiuminfo staat een prijsvraag waarin je kaartjes kunt winnen voor NBTD live in Amsterdam.

Eerdere recensies van Nobody Beats the Drum:
- 03-03-2008: Beats Work.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Nobody Beats The Drum Label:100% Halal