VERSLAG: Capone ´N Noreaga - 30/1 - Melkweg

Capone ´N Noreaga - 30/1 - Melkweg

Na wekenlang wachten op de gebruikelijke, gevreesde annulering van Capone-N-Noreaga vond deze geen doorgang en was het vrijdagavond dan toch eindelijk zover; voor het eerst in de geschiedenis stond CNN op de Nederlandse planken.

Alsof dat al niet genoeg wonderen waren voor op een avond, begon het voorprogramma ook nog eens stipt op tijd. Enkele minuten over negen was het de Nederlandse Kain Slim die opende met een meer dan degelijk optreden. De verlegen indruk die hij vorig jaar in het voorprogramma van U-Niq maakte is als sneeuw voor de zon verdwenen en dat komt het optreden zeer tot goede. In zijn half uur durend optreden laat Kain Slim duidelijk zijn over welke goede rapskillz hij beschikt. Het enige wat Kain Slim nog nodig heeft om het niveau van de hoofdact te behalen zijn krachtigere, energiekere beats. Maar in ieder geval is hij perfect als voorprogramma, een goede show zonder dat je als toeschouwer overbodig energie verspilt die later nog van pas kan komen.

Geen minuut na afloop van Kain Slim is de beurt aan het volgende voorprogramma, de uit Amsterdam Noord afkomstige Regga . En dat hij hier gekomen is om Amsterdam te representen dat zullen we weten. Voor het geval het je ontgaan mocht zijn dat Amsterdam op zijn kleren staat, roept hij ook nog tig keer dat Regga gekomen is om Amsterdam te representen. Op het eerste gezicht is het de vraag of we deze Regga wel serieus moeten nemen. Deze Shoef Shoef Habibi gangster ziet er ondanks al zijn agressieve teksten en idem beats allesbehalve angstaanjagend uit, en dat maakt sommige delen van zijn optreden tamelijk lachwekkend. De credits voor zijn optreden gaan vooral uit naar de beats welke heel vet en hard zijn, het lukt Regga dan ook al aardig om het publiek in beweging te krijgen. Jammer is het wel dat Regga verder maar een matige MC is.

Om de drie kwartier te vullen die ons nog rest tot de opkomst van Capone-N-Noreaga hebben we het geluk om vermaakt te worden met een goede set van DJ Low Profile . Alle classic tracks, of het nou old- of newscool is, worden op een vakkundige manier aan elkaar gemixt.

Het publiek is dan ook al goed opgewarmd en helemaal in de stemming als CNN rond half elf opkomt. Het eerste gedeelte van hun optreden is ingeruimd voor onbekendere, nog te verschijnen nummers. Het is dan ook opvallend dat het publiek nog niet tot het uiterste meegaat. Maar als dan besloten wordt om een paar classic tracks van andere artiesten te doen komt de stemming er goed in. Het is alleen erg triest als je nummers van artiesten als Beatnuts, KRS One, Busta Rhymes, Ol’Dirty Bastard & Method Man nodig hebt om je publiek in de stemming te krijgen. En dat terwijl je zelf ook onbetwist in dit rijtje thuishoort.

Maar daarna gaat het feest in een sneltrein vaart door met de bekendere nummers afgewisseld met onbekendere werk. Het is erg leuk om te zijn hoe veel plezier het duo Capone en Noreaga in hun optreden hebben. Verder is het erg vet dat CNN hun nummers van begin tot eind ten gehore brengt, in tegenstelling tot vele collega’s die menen dat het Hiphop is om zoveel mogelijk nummers in zo min mogelijk tijd te doen.

Helaas valt er al met al niet te spreken van een goed optreden, daarvoor zijn er te veel minpunten te noemen. Groot gedeelte van de show wordt gedaan met de vocals al op de plaat, waardoor CNN over hun eigen teksten heen staan te rappen. Reden hiervoor is waarschijnlijk dat Capone al na korte tijd zeer schor was. Terwijl bij de nummers die op eigen krachten gedaan werden het overduidelijk was dat CNN het zo ook prima afgaat.

We gingen naar de Melkweg voor een feestje met CNN, en een feest hebben we gekregen. Maar of dat nou te danken is aan de grote kwaliteiten van het duo, of enkel aan het grote percentage hits van hen is de vraag. Met een twee uur durend optreden van een hiphop act heb je hoe dan ook waar voor je geld, want zulke lange optredens zijn zeldzaam. En als we N.O.R.E. mogen geloven was het ook ver henzelf een persoonlijk record, en daar mogen wij als kikkerlandje best een beetje trots op zijn.

NO USE FOR A NAME - 29/1 - ATAKZe zijn een heus jeugdsentiment voor de oudere punkers, en nog steeds weten...

REEL BIG FISH - 29/1 - EFFENAAR Het almaar populairder wordende Reel Big Fish is op tour en doet daarbij twee...