VERSLAG: First Aid Kit - 25/2 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij First Aid Kit in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 5 foto's.

First Aid Kit - 25/2 - Paradiso

First Aid Kit... Het mag een flauwe knipoog zijn naar een eerste hulpdoos, een nummer van rockband Disco Ensemble, een post-punkband uit Amerika en een electro-band uit Spanje… vandaag zijn het echter Klara and Johanna Söderberg die Paradiso aandoen. De zusjes komen uit Zweden en maakten met hun muziek veel indruk op EuroSonic eerder dit jaar. Het indie-duo is mede hierdoor opnieuw uitgenodigd in Nederland, ditmaal in Amsterdam.

De twee komen in september 2009 pas met hun debuut, maar hebben alvast een aantal nummers uitgebracht als Drunken Trees - een EP wat de honger moest stillen. Het volspelen van een klein uurtje blijkt echter geen probleem. De oude nummers worden namelijk alvast verfrist met nieuwe en tevens gaat er een blik met covers open. We horen Fleet Foxes, Johnny Cash en Bob Dylan langskomen tijdens het intieme optreden. Het resulteert in een erg veelzijdige set, wat de zusjes zelf blijkbaar ook vinden. Zoals het hoort vechten de 15 en 17-jarige op het podium nog wat onduidelijkheden uit. Wellicht een beetje onprofessioneel, maar ze komen er meeweg, met dank aan hun schattigheidfactor.

Nummers van de twee zijn heerlijk dromerig en worden ondersteund door een akoestische gitaar, keyboard en incidenteel een harp. Het lukt First Aid Kit met gemak om heel de zaal stil te krijgen en voor zich te winnen. Enkel wanneer ze weer even kibbelen en de nummers op zich laten wachten, wordt er gepraat in de zaal. Tijdens de nummers is het enkel de krakende vloer van Paradiso die de stilte soms breekt, wat het optreden wellicht juist dat extra karakter meegeeft.

De bijna volle zaal heeft vandaag kunnen genieten van zusjes Söderberg in een niet uitverkochte Paradiso en voor een paar euro. Ik koester het alvast.

FOTOGRAFIE:

First Aid Kit foto First Aid Kit - 25/2 - Paradiso First Aid Kit foto First Aid Kit - 25/2 - Paradiso First Aid Kit foto First Aid Kit - 25/2 - Paradiso First Aid Kit foto First Aid Kit - 25/2 - Paradiso First Aid Kit foto First Aid Kit - 25/2 - Paradiso

STEVE LUKATHER - 26/2 - TIVOLIHij is de oude zanger van Toto maar gaat tegenwoordig solo. Vanavond wist...

FIVE FINGER DEATH PUNCH - 18/2 - MELKWEG In Amerika zijn ze een grote band waar ze bands a la Slipknot en Korn...