VERSLAG: Yori + Martin Jasper - 21/12 - Rotown

VERSLAG: Thomas Spiekerman

Yori + Martin Jasper - 21/12 Rotown

In één van de fijnste poppodia van ons land qua ambiance en kroeggevoel waar je nog lekker een biertje uit een echt glas kan drinken vierde YORI (Yori Swart) haar oudejaarsavond. Tien dagen voor de echte 31 december, want in dit geval vond haar afsluitende concert van een kleine clubtour plaats op de dag voor Yori's eigen verjaardag, dit alles in het Rotterdamse Rotown. En tegelijk was het ook nog eens pal voor de release van haar toepasselijke nieuwe nummer December 22.

Voordat het zover is luidde singer-songwriter Martin Jasper de avond in met zeer mooie muziek in de stijl van Ed Sheeran, Ben Howard en Mads Langer. Solo zingend met akoestische gitaar weet dit talent lang te boeien en knap dat hij zonder vertrouwde piano sound ook zijn mannetje staat. Alleen tekstueel mag er voor de toekomst en zijn artistieke progressie nog iets meer pit aan de liedjes toegevoegd worden, maar een absoluut talent is Nederland zeker rijker met Martin Jasper.

Inmiddels zijn de zo'n 50 aanwezigen verdubbeld en met zo'n drie kwart mannen (30+) en 1 kwart vrouw (rond de 20) is het publiek van YORI lichtjes vergelijkbaar met Ilse de Langes publiek als ze in kleinere zalen staat. De stijlen van Yori Swart lopen ook nogal uiteen en wellicht daardoor dat ze een breder, afwijkender publiek trekt dan gemiddelde vrouwelijke artiesten in de popmuziek waar de meerderheid steevast vrouwelijke fans heeft.

Genoeg statistieken. Tijd voor een vlammend optreden, en hoe cool is de start van YORI's show als ze vanwege een kleine geluidshinder met haar microfoon de tijd opvult met een handstand en daarna vlekkeloos en zonder zenuwen aftrapt met een moeilijk nummer vol hoge noten als Delaware. Sowieso gaat de band vol vaart van start met pakkende nummers die niet tot het einde bewaard worden en zo meteen het publiek meenemen op een boeiende muzikale reis.

Sommige nummers doen aan 70's Fleetwood Mac denken, roadtrip muziek met broeierige gitaarsolo's, dan is het licht folky of modern country of indiepop. Het is allemaal zeel veelzijdig en waar veel Nederlandse artiesten leunen op covers en kleine hitjes kent de setlist van YORI 0 inzakmomenten. Zelf is ze energiek en een stuiterbal en daarom is het mooi dat de omringende bandleden erg rustig en gedegen musiceren. Het oogt dan gebalanceerd en doelgericht en de band duwt YORI in haar zomerse outfit nog een stapje extra naar voren.

Een groepje diehard fans vooraan bij het podium zingt alles woord voor woord mee, misschien niet loepzuiver maar wel superenthousiast. Bij het allerlaatste nummer a capella gezongen door YORI hoor je echt hoe uitzonderlijk mooi ze kan zingen en weet je dat ze met een akoestische theatertour ook een hele avond een zaal ademloos kan laten luisteren. Maar in de stevigere songs staat ze er ook moeiteloos en dat terwijl haar klank niet per se echt rock is, maar ze kan meerdere genres aan.

Tel daar bij op de persoonlijke anekdotes over haar ouders, zoals wijs moederlijk advies als "hou je soepel" in plaats van "hou je taai" en andere komische intermezzo's en je ziet hier een zangeres die het totaalpakket van een goed optreden verzorgen beheerst. Muzikaal meer dan dik in orde, de entertainmentwaarde is hoog, bijzondere covers van bijv. The Weeknd houden de aandacht vast van de mensen die minder bekend zijn met de eigen nummers. In een persoonlijk favoriet rijtje van bij het grote publiek nog onbekende of ondergewaardeerde Nederlandse zangeressen voeg ik na Celine Cairo, Lana Wolf en Judith Nijland vol overtuiging YORI toe.

LINDSEY STIRLING - 21/12 - TIVOLIVREDENBURGLindsey werd in 2010 bekend toen ze de kwartfinale haalde van America’s Got...

JOHN COFFEY - 16/12 - AFAS LIVE Wij zijn het intussen wel gewend, maar AFAS was het brute geweld dat John...