VERSLAG: Natalie Merchant - 13/11 - Koninklijk Theater Carré

VERSLAG: Thomas Spiekerman

Natalie Merchant 13/11 - Carré

Persoonlijk ontdekte ik de muziek van Nathalie Merchant op grote hoogte. Op de top van de Sydney Tower om het uitzicht over de Australische stad te bewonderen, werd ik afgeleid door een prachtig liedje op de achtergrond. Het bleek Carnival te zijn van Natalie Merchant, dat ik later nog grijs draaide en de videoclip ontdekte.

Toen de kans zich voordeed om Natalie Merchant in Carré te zien, hoefde ik niet lang na te denken. Vaak bezocht, deze prachtige zaal in onze hoofdstad en meestal wel een inschatting welk soort publiek er op af komt, maar deze Natalie Merchant trekt bezoekers naar haar concert die ik nooit eerder zag, een bonte mengeling van jazz, klassiek en theaterliefhebbers, net een snufje anders dan bij het gemiddelde pop/rock concert.

De show bestaat uit 2 delen. Deel 1 is vrij theatraal, maar ook uitbundig met een op blote voeten dansende Natalie Merchant. Het lange grijze haar los en ondanks de vele actie zelden buiten adem en uitstekend bij stem. Het publiek kijkt ademloos toe, maar houdt ook afstand en durft niet te participeren het is echt zenden vanaf het podium en ontvangen in de zaal. Dat verdwijnt plotseling, als enkele mensen durven op te staan om mee te dansen of de interactie met Merchant aangaan als ze op de praatstoel zit.

Je voelt in de zaal dat hier veel mensen erg emotioneel betrokken met de muziek zijn en ook jaren geleden al eerder concerten van haar bezocht hebben in Paradiso, solo of nog met haar vroegere band 10.000 Maniacs. In de pauze vang je dit soort geluiden ook op, er wordt hardop kennis uitgewisseld tussen wildvreemden met als gemeenschappelijke basis de muzikale interesse. Ook de mensen die meegesleurd zijn laten hoorbaar hun genoegen merken aan hun gezelschap, dat het de verwachtingen overtroffen heeft.

Het tweede deel van het concert kent meer ballads, is stemmiger en Merchant heeft weer schoenen aan en het haar opgestoken. Schitterend gespeelde nieuwe nummers van haar goed ontvangen laatste album Keep Your Courage doen het goed maar ook bekend werk als Carnival, Wonder, Ophelia en Life is Sweet. Niet eerder ook een artiest zo emotioneel op het podium zien staan, bij bepaalde liedjes breekt Merchant. Haar band is meer dan uitstekend, met name de extra zangeres naast haar is geweldig bij stem en heeft chemie met Merchant. Enige puntje wat zonde is, dat de gitariste uit de jaren '90 er niet meer bij is, zij soleerde Carnival naar grote hoogte.

Een bijzonder concert, dat naar meer smaakt en kwalitatief op diverse niveaus veel te bieden heeft: intellectueel, artistiek, vermaak, humor, politiek engagement. Merchant is een expressieve kameleon die zowel de theaterliefhebber, als de pop, jazz of klassiek luisteraar op de wenken bedient en zoveel overgave in haar optreden legt dat alle facetten een extra dimensie krijgen. Indrukwekkende masterclass, wellicht heeft het spaarzame touren dan toch een positief effect: geen sleur of slijtage en de concerten zijn uniek en verrassend.

LITTLE DRAGON - 21/11 - MELKWEGLittle Dragon speelde in de Melkweg, Podiuminfo was erbij!

DANKO JONES + SUPPORT - 19/11 - MELKWEG Danko Jones wilde zelf op zondagavond in de kleine zaal van de Melkweg...