VERSLAG: Cian Ducrot - 06/11 - TivoliVredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij Cian Ducrot in TivoliVredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 3 foto's.

Bekijk de Cian Ducrot - 06/11 - TivoliVredenburg foto's

VERSLAG: Janske van den Broek

Cian Ducrot - 06/11 - TivoliVredenburg

In een uitverkochte Ronda zaal, staat vanavond singer-songwriter Cian Ducrot, met zijn eerste headliner tour vernoemd naar zijn tweede album Victory. Met als support act singer-songwriter Anson Seabra beloofd het een topavond te gaan worden.

Een paar jaar geleden zat Seabra zijn muziek te schrijven vanuit zijn slaapkamer en kwam hij regelmatig live op Instagram, zodat je met een tiental mensen hiervan getuigen kon zijn. Wie had toen kunnen bedenken dat hij tegenwoordig ruim 4,8 miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify heeft. Geen wonder dat veel mensen in het publiek ook zijn muziek mee kunnen zingen. Zijn intieme, emotionele nummers vallen daarom goed in de smaak. Muisstil wordt er geluisterd naar het openhartige en breekbare ‘Trying My Best’ en ‘Walked Through Hell’. Maar ook het sprookjesachtige ‘Welcome To Wonderland’ en ‘Peter Pan Was Right’ zorgen voor kippenvel. Seabra geniet van zijn optreden en maakt grapjes met zijn gitarist Dan Richards, welke voorheen met One Direction tourde. Want iemand die bevriend is met Harry Styles, die is natuurlijk supercool. Alhoewel Seabra zich steeds comfortabeler lijkt te voelen op het podium, heeft hij vanavond wat meer moeite om zijn hoogste noten te halen. Gelukkig neem dat niets af van zijn intieme optreden, als opwarmer voor Ducrot.

Dan is het tijd voor de 26-jarige Cian Ducrot, om Utrecht te laten zien waarom hij het afgelopen jaar viral is gegaan. Is hij écht zo goed als we denken? Ducrot opent zijn set met zijn hit ‘Heaven’, waarbij het publiek meteen als koor mag functioneren. Terwijl hij stralend over het podium loopt, klinkt hij zelfs nóg beter dan verwacht. Hij verteld enthousiast over dat hij het vaakst in Nederland is geweest om op te treden en over zijn nieuwe album Victory. Over hoe we allemaal overwinnaars zijn, alleen al om het feit dat we hier vanavond allemaal samen staan. Over hoe we trots op onszelf mogen zijn en op wat we bereikt hebben. Dat we allemaal ons eigen verhaal hebben en hij het liefst deze ook allemaal zou willen horen. Hij heeft zelfs een box meegebracht waarin je een briefje kunt stoppen met daarop geschreven wat jij bereikt hebt en waar je trots op bent. Het charmeert hem en zorgt voor een bijzondere energie in de zaal.

Ducrot laat absoluut zien dat hij meer is dan “zomaar een TikTok sensatie”. Hij bespeelt de piano, gitaar en trakteert ons zelfs op een prachtige solo op de fluit. Hij neemt ons mee op muzikale reis door zijn persoonlijke leven met het emotionele ‘Step Dad’ en ‘Part Of Me’, over zijn beste vriend die zelfmoord pleegde. Waarbij menig traan wordt weggepikt in de zaal. Zijn muziek, prachtige stemgeluid en eerlijke teksten worden helemaal omarmt door het publiek. Alles klopt.

Met de afsluiter ‘I’ll Be Waiting’ zingt iedereen uit volle borst mee. Wow, wat een avond! Dat Ducrot meer is dan een van de vele TikTok sensaties, dat is een feit. Vanavond bewijst hij dat hij heel groot kan worden en dit is pas het begin!

FOTOGRAFIE: Shiva Jabandeh

Cian Ducrot foto Cian Ducrot - 06/11 - TivoliVredenburg Cian Ducrot foto Cian Ducrot - 06/11 - TivoliVredenburg Cian Ducrot foto Cian Ducrot - 06/11 - TivoliVredenburg

FOX STEVENSON - 09/11 - MELKWEGBuiten is het koud en regent het maar binnen bij Fox Stevenson in Melkweg...