VERSLAG: Anouk - 4/12 - Heineken Music Hall

Podiuminfo was aanwezig bij Anouk in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Anouk - 4/12 - Heineken Music Hall

We weten niet zeker hoeveel meisjes er sinds 1997, hét doorbraakjaar van de Haagse zangeres Anouk Teeuwe, de naam Anouk hebben meegekregen, maar het succes van hits als ‘Nobody’s Wife’, ‘Sacrifice’, ‘R U Kiddin’ Me’, ‘Girl’ en nog een dozijn anderen heeft het aantal ongetwijfeld significant vermeerderd. Het succes van de blondine is al elf jaar onafgebroken en is mogelijk alleen maar toegenomen. Na het megaconcert in het GelreDome was Anouk toe aan een kleinere, meer intieme show. Daarvoor kwam ze terecht in de HMH.

Als er één Nederlandse band was die in 2008 goede zaken heeft gedaan in het club- en festivalcircuit, dan is het wel Voicst. Het was lastig om deze band te ontwijken, zelfs al deed je nog zó je best. En al is het je wél gelukt, dan krijg je Voicst nu alsnog voor je kiezen als voorprogramma van Anouk. Puntige popliedjes kenmerken deze band en de aanvulling van de blazers laten het geluid lekker vet en vol klinken. De productie van het album klonk ook wel al lekker vet, maar live nog nét iets meer. Enkel de hitsingle, ‘Everyday I Work On The Road’, lijkt echter enige indruk achter te laten bij de Anoukfans.

Wanneer we luisteren naar ‘Who’s Your Momma’, het meest recente album van Anouk, dan horen we volwassen popnummers, een beetje in de geest van Amy Winhouse en haar adepten. Naast de ballads, die ietwat standaard zijn binnen het repertoire van de zangeres, wijkt de plaat veel af van de soms boze rockmuziek waar Anouk bekend meer werd eind jaren ‘90. Ook het vorige album, ‘Hotel New York’, week daarvan af en was volgens sommigen ‘soft’. Bij een intiemere show verwacht je dan ook vooral softere nummers en ballads, maar het tegenovergestelde is waar. Juist een aantal van haar stevigere nummers passeren de spreekwoordelijke revue. Zo opent Anouk met het heerlijke ‘Everything’, de eerste single van ‘Graduated Fool’.

Naast stoere liedjes als ‘It’s So Hard’, ‘The Dark’ en ‘Jerusalem’, kunnen de ballads natuurlijk ook niet ontbreken. Sommige hits zijn onvermijdelijk, zoals ‘Girl’, ‘R U Kiddin’ Me’, ‘One Word’ en uiteraard ‘Nobody’s Wife’. Behalve dat het nog maar eens duidelijk wordt hoe verschrikkelijk goed en benijdenswaardig Anouk als zangeres is. Dat Anouk een niet altijd even gezellige verschijning op het podium is zal bekend zijn, maar vanavond is ze duidelijk in haar nopjes. “Zit m‘n kont goed in dit pak?”, vraagt ze ontdeugend aan het publiek. “Ik zal jullie maar niet teveel vervelend met m‘n saaie gelul.” Dat is juist iets wat het publiek waardeert, zo blijkt. Dus blijf dat vooral doen, Anouk! En blijf zo prachtig zingen, zoals dat in Nederland haast onovertroffen is!

FOTOGRAFIE:

Voicst foto Anouk - 4/12 - Heineken Music Hall Voicst foto Anouk - 4/12 - Heineken Music Hall Anouk foto Anouk - 4/12 - Heineken Music Hall Anouk foto Anouk - 4/12 - Heineken Music Hall Anouk foto Anouk - 4/12 - Heineken Music Hall Anouk foto Anouk - 4/12 - Heineken Music Hall Anouk foto Anouk - 4/12 - Heineken Music Hall Anouk foto Anouk - 4/12 - Heineken Music Hall Anouk foto Anouk - 4/12 - Heineken Music Hall

DJ TIËSTO - 4/12 - MEZZVan 19 tot en met 24 december zal het inmiddels befaamde Glazen Huis op de...

BURY YOUR DEAD - 30/11 - MEZZ De Mezz Breda is vanmiddag het toneel voor het extremere genre. Vanavond zal...