VERSLAG: Foals - 25/11 - Tivoli

Foals - 25/11 - Tivoli

Tivoli Oudegracht is vanavond de thuishaven voor vele harten die net zijn bijgekomen van slecht nieuws. Foals zei hun optreden op Lowlands slechts enkele dagen van te voren af. Hier in tegen had Pukkelpop wat meer geluk en zien we vanavond ook verrassend weinig Belgen in Nederland. Of heeft dit toch met iets anders te maken? Dit alles was zeer spijtig voor de mensen op Lowlands, maar vanavond dus een goedmaak avond van dit vijftal uit Oxford. Met als opwarmers de nietszeggende bands Cut Off Your Hands en Friendly Fires is het om kwart voor tien dan eindelijk tijd voor Foals.

Drie maanden te laat op het podium verschijnen, zie dat maar goed te maken. Maar Foals heeft het na opener ‘The French Open’ niet moeilijk. Op het podium valt vooral de stijfheid van de band op, dit in tegenstelling tot de swingende muziek. Het publiek heeft echter wel last van alle duwende en trekkende mensen met hun Lowlandsbandje om hun pols. Met publiekslieveling ‘Cassius’ doen de heren, onder leiding van Yannis Philippakis, er nog een schepje boven op. Meer geduw, meer gefeest en een snikhete zaal. ‘Red Socks Pugie’, ‘Balloons’ en de nieuwe single ‘Olympic Airways’ vullen het middelste gedeelte van de set. Tijdens ‘Electric Bloom’ komt de vermoeide zaal even tot rust. Geen gespring en geduw terwijl dit nummer wordt gepresenteerd. Met ‘Two Steps Twice’ wordt Foals bijna belaagt door fans die van het podium willen springen. Deze keer lukt het vele wel, nadat er eerder op de avond al met harde hand was ingegrepen door de security.

Foals maakt het afgelaste optreden van Lowlands dubbel en dwars goed. Alle zieltjes aanwezig in Utrecht hebben vanavond nog een extra avondje Lowlands gehad. Het volgende bezoek van deze band zal waarschijnlijk in een uitverkochte zaal zijn in plaats van een goed gevulde Tivoli, kijkend naar dit simpele doch uitstekende optreden.

MASTODON - 30/11 - TIVOLITerwijl ze als support op tour zijn met Slayer, doet Mastodon ook nog een...

BIOHAZARD - 30/11 - 013 Het bewijs dat de jaren 90 "fuck the world" metalcore nog steeds leeft...