VERSLAG: Coldplay - 15/07 - Johan Cruijff ArenA

Podiuminfo was aanwezig bij Coldplay in Johan Cruijff ArenA voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 17 foto's.

Bekijk de Coldplay - 15/07 - Johan Cruijff ArenA foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Coldplay - 15/07 - Johan Cruijff ArenA

Vorig jaar sloeg Coldplay Nederland over met hun ‘Music Of The Spheres World Tour’, maar dit jaar wordt dat goedgemaakt met maar liefst vier shows in de Johan Cruijff Arena in Amsterdam. Volgens cijfers van Ticketmaster stonden er bij de start van de kaartverkoop meer dan 700.000 mensen in de wachtrij voor tickets, dus de bezoekers vanavond mogen zich gelukkig prijzen. De grootste pop-/rockact van het moment had ook 10 keer het stadion kunnen vullen.

In 2019 nog verklaarde Coldplay te willen stoppen met touren omdat dit simpelweg te belastend is voor natuur en klimaat. Een megaproductie zoals die van Coldplay zorgt ontegenzeggelijk voor veel extra uitstoot. Dat de band nu met schoon geweten alweer meer dan 100 shows heeft gegeven, komt door de vele maatregelen die genomen zijn het milieu zo min mogelijk te belasten. Zo zijn er zonnepanelen, een dansvloer die electriciteit opwekt, batterijen, gerecycelde polsbandjes met LED lampjes en biologisch afbreekbare confetti. Ook worden tal van goede doelen ondersteund met de opbrengsten van de kaartverkoop. De boodschap dat er heel goed aan het milieu gedacht wordt, is onmogelijk te missen. Op de enorme videoschermen worden video’s over de genomen maatregelen en goede doelen eindeloos herhaald. Voordat twee mensen uit het publiek, waaronder een jongen van een jaar of tien, Coldplay mogen aankondigen, wordt er ook nog een uitgebreide presentatie afgespeeld met al deze maatregelen.

Waar de meeste artiesten rustig opwerken naar een climax, gaat Coldplay de eerste nummers gelijk all-out met confetti, een enorme lading over het publiek stuiterende ballen en een sitdown. De toon is gezet. Coldplay pakt enorm uit tijdens de nummers die daarom vragen, maar kan het ook heel klein houden. Dit doen ze bijvoorbeeld met The Scientist achter de piano. Als hierna een stukje Nederlandse tekst wordt opgelezen worden de laatste harten in het stadion gewonnen. De focus in de setlist ligt natuurlijk op het laatste album, maar alle hits uit de geschiedenis van de band komen langs.

Het mooiste moment van vanavond is als een vrouw die net een chemo-therapie achter de rug heeft samen met haar broer op het podium wordt gevraagd. Ze hielden een van de vele bordjes omhoog rond het tweede podium midden in de Arena. Op het podium mag ze haar verhaal doen en speelt Chris Martin een door het hele publiek meegezongen (en deels geimproviseerde versie) van ‘Up & Up’. Hij doet dit zo mooi en teder dat niet iedereen de tranen kan bedwingen. Echt bijzonder!

Als de avond over Amsterdam valt, wordt de lichtshow steeds indrukwekkender. De zeven ledlampjes op de arm van elk van de 60.000 aanwezigen kunnen tot in detail bestuurd worden en zorgen voor een imposant schouwspel. Dat klassieker ‘Clocks’ niet zo heel geweldig gezongen wordt, is Coldplay snel vergeven. Vooral de uitstapjes naar KPop (met BTS op de schermen) en Dance worden enthousiast onthaald. Het verzoek om de tweede keer ‘Sky Full of Stars’ zonder telefoons te doen en zo een stuk extra connectie te maken, is sympathiek maar wordt aan het einde van het nummer ook weer een beetje teniet gedaan door de enorme lading confetti die volgt.

Dat het vuurwerk, afgestoken na Sparks in het stadion helemaal niet te zien is, wordt door Chris Martin afgedaan met een grap. Hij had juist een speech gemaakt over hoe iedereen een stukje goede energie naar de rest van de wereld moest zenden. Gelukkig volgt er een nog veel grotere vuurwerkshow aan het eind van de show.

Al met al zorgt Coldplay dat iedereen in het stadion een fijne avond heeft. Muzikaal was het niet super-spannend, maar de band heeft zo veel hits en voegt zo veel show toe dat niemand ontevreden naar huis gaat. Het is knap hoe de band het grote gebaar en de intieme momenten af weet te wisselen. Nog drie keer Coldplay en het concertseizoen in de Johan Cruijff Arena zit er weer op. Het is zeer twijfelachtig of de voetballers in de maanden erna voor net zo veel vuurwerk zullen zorgen.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12
Coldplay foto Coldplay - 15/07 - Johan Cruijff ArenA Coldplay foto Coldplay - 15/07 - Johan Cruijff ArenA Coldplay foto Coldplay - 15/07 - Johan Cruijff ArenA Coldplay foto Coldplay - 15/07 - Johan Cruijff ArenA Coldplay foto Coldplay - 15/07 - Johan Cruijff ArenA Coldplay foto Coldplay - 15/07 - Johan Cruijff ArenA Coldplay foto Coldplay - 15/07 - Johan Cruijff ArenA Coldplay foto Coldplay - 15/07 - Johan Cruijff ArenA Coldplay foto Coldplay - 15/07 - Johan Cruijff ArenA Coldplay foto Coldplay - 15/07 - Johan Cruijff ArenA Coldplay foto Coldplay - 15/07 - Johan Cruijff ArenA Coldplay foto Coldplay - 15/07 - Johan Cruijff ArenA

12

HOZIER - 19/07 - AFAS LIVEHozier weet zijn comeback dit jaar goed te vieren. Na zijn intieme pop-upshow...

ROYAL PARK LIVE: EROS RAMAZZOTTI - 12/07 - PALEIS... Eros Ramazzotti kwam op woensdag 12 juli naar Royal Park Live op Soestdijk...