VERSLAG: Slipknot - 13/06 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Slipknot in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Bekijk de Slipknot - 13/06 - Ziggo Dome foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Slipknot - 13/06 - Ziggo Dome

Waar de landen om ons heen het moeten doen met festivalshows van Slipknot, geeft de band in Nederland een concert in een bijna uitverkochte Ziggo Dome. Dit alles in het kader van hun ‘The End, So Far tournee’. Mensen die veel nieuw werk verwachten van het gelijknamige nieuwe album komen bedrogen uit. De show van Slipknot in de Ziggo Dome laat zich het beste omschrijven als een ‘best of’. Met precies dezelfde nummers die ze op al die metalfestivals ook spelen.

Het verhaal van Slipknot is bijna net zo complex als hun muziek. De groep herriemakers bestaat alweer sinds 1999 en werkt sindsdien onvermoeibaar door aan het bedienen van hun trouwe fanbase, die ze zelf de geuzenaam ‘Maggots’ hebben gegeven. Hierbij komen er diverse grote tegenslagen op hun pad. Slipknot krijgt te maken met sterfgevallen, verslavingen, ruzies en wisselingen in de band. Toen hun album en tour de naam ‘The End, So Far’ kreeg, dachten velen dat de band hun langste tijd had gehad. Niets is minder waar. Slipknot laat vanavond zien springlevend te zijn. De momenten van melodie en relatieve rust van het laatste album worden deze show overgeslagen.

Onder aanvoering van drummer Jay Weinberg en zanger Corey Taylor wordt het een avond hard beuken. Hoewel Corey zegt niet 100% bij stem te zijn, weet hij ouderwets te switchen tussen cleane zang en zijn oerschreeuwen. Het podium bestaat vandaag uit drie verdiepingen, waar de negen gemaskerde mannen voor georganiseerde chaos zorgen. Mocht je de muziek niks vinden, kan je nog altijd prima vermaken met de energie en fratsen van de twee percussionisten van Slipknot.

De Ziggo Dome gaat vanavond het hardst los op ‘Psychosocial’, ‘The Heretic Anthem’ en natuurlijk ‘Wait and Bleed’. Het nummer wordt nog sneller dan normaal gespeeld. Bij ‘The Devil in I’ gaat de pyro vol open. KISS, die een dag eerder in de Ziggo Dome stond, zou met bewondering toekijken. Op naar de climax met ‘People = Shit’ en vooral ‘Surfacing’ (are you ready for your national anthem?). Het publiek is het er natuurlijk niet mee eens dat het hierna al afgelopen is. Gelukkig komt de band terug voor ‘Duality’ en ‘Spit It Out’. Hierna is de Ziggo Dome moe en voldaan. Dat Nederland geen echt groot metalfestival heeft, is natuurlijk ergens zorgwekkend. Maar het zorgde er wel voor dat Slipknot vanavond deze prima show kon geven.

FOTOGRAFIE: Joyce van Doorn

Slipknot foto Slipknot - 13/06 - Ziggo Dome Slipknot foto Slipknot - 13/06 - Ziggo Dome Slipknot foto Slipknot - 13/06 - Ziggo Dome Slipknot foto Slipknot - 13/06 - Ziggo Dome Slipknot foto Slipknot - 13/06 - Ziggo Dome Slipknot foto Slipknot - 13/06 - Ziggo Dome Slipknot foto Slipknot - 13/06 - Ziggo Dome Slipknot foto Slipknot - 13/06 - Ziggo Dome Slipknot foto Slipknot - 13/06 - Ziggo Dome

MAGGIE ROGERS - 22/06 - MELKWEGNa het lange wachten was het eindelijk zover. De Grammy genomineerde Maggie...

KISS - 12/06 - ZIGGO DOME KISS is al sinds begin 2019 bezig aan hun afscheidstourne ‘The End of the...