VERSLAG: Steel Panther - 10/7 - TivoliVredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij Steel Panther in TivoliVredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Bekijk de Steel Panther - 10/7 - TivoliVredenburg foto's

VERSLAG: Marco Vlot

Steel Panther - 10/7 - TivoliVredenburg

Stel, uw recensent zou in de archieven van Podiuminfo duiken en daar een oude recensie van Steel Panther vandaan trekken om deze hier vervolgens een op een te kopiëren. Zou iemand die op deze zonnige zondag aanwezig was in TivoliVredenburg dat merken? Zij zouden lezen over alle rockclichés die voorbij kwamen, over dansende vrouwen op het podium, over zanger Michael Starr die wel heel erg goed Ozzy Osbourne nadoet en over alle foute grappen die in de huidige tijdsgeest wel/niet kunnen, afhankelijk van wie het verslag geschreven heeft.

Nee, Steel Panther is niet vernieuwend, en sommige grappen (drummer Stix Zadinia die zijn collega van Def Leppard nadoet, de eerdergenoemde Ozzy-imitatie) zijn inmiddels wel bekend. Maar is dat erg? Wij zeggen nee, want op het Utrechtse podium staan vier rasentertainers die weten hoe ze een publiek moeten bespelen en die, belangrijker wellicht, hun instrumenten tot in de puntjes beheersen. Sterker nog: Satchel behoort misschien wel tot de beste gitaristen in het genre. En naast flauwe grappen heeft Steel Panther met onder meer ‘All I Wanna Do Is Fuck (Myself Tonight)’, ‘Death To All But Metal’ en ‘Glory Hole’ een paar heerlijke heavymetalnummers in zijn repertoire.

Toch is niet alles hetzelfde. Zo begint de avond met voorprogramma Florence Black, wat zeker een vermelding verdient. Het trio uit Wales hakt er vanaf seconde één lekker in met groovende riffs. Zanger Tristan Thomas kanaliseert zijn innerlijke Bruce Dickinson door herhaaldelijk ‘scream for me Holland’ te roepen en het publiek gehoorzaamt braaf. Ergens halverwege de set gaan zelfs de vuisten in de lucht. Maar Florence Black vergeet niet waar ze vandaan komen: het drietal brengt een eerbetoon aan landgenoten Budgie door ‘Breadfan’ te spelen.

Ook bij Steel Panther is er wat veranderd. Bassist Lexxi Foxx verliet tijdens de pandemie de band. Een vaste vervanger is er nog niet, maar vanavond neemt Spyder de honneurs waar. De bassist, die wel wat wegheeft van Nikki Sixx, kan spelen en kent alle rockposes, dus hij is bij Steel Panther goed op zijn plek. Tijdens ‘Weenie Ride’ zingt hij zelfs een coupletje voor Loes, die door de band op het podium is gehaald en allerlei oneerbare voorstellen naar zich toegeworpen krijgt. Dit alles natuurlijk met de hele dikke knipoog die Steel Panther zo leuk maakt.

De sfeer in TivoliVredenburg is uitstekend. Er wordt meegezonden met nummers als ‘Community Property’ en ‘Party All Day (Fuck All Night)’, de bandleden proberen met iedereen in het publiek contact te maken, de haren en het spandex zitten goed en, we zeggen het nog maar eens, de metal is heavy, precies zoals het hoort.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

Steel Panther foto Steel Panther - 10/7 - TivoliVredenburg Steel Panther foto Steel Panther - 10/7 - TivoliVredenburg Steel Panther foto Steel Panther - 10/7 - TivoliVredenburg Steel Panther foto Steel Panther - 10/7 - TivoliVredenburg Steel Panther foto Steel Panther - 10/7 - TivoliVredenburg Steel Panther foto Steel Panther - 10/7 - TivoliVredenburg Steel Panther foto Steel Panther - 10/7 - TivoliVredenburg Steel Panther foto Steel Panther - 10/7 - TivoliVredenburg Steel Panther foto Steel Panther - 10/7 - TivoliVredenburg Steel Panther foto Steel Panther - 10/7 - TivoliVredenburg Steel Panther foto Steel Panther - 10/7 - TivoliVredenburg Steel Panther foto Steel Panther - 10/7 - TivoliVredenburg

OTOBOKE BEAVER - 12/7 - PARADISOOtoboke Beaver in Paradiso. Een punkrock- en garagekwartet uit Kyoto, Japan....

HARRY STYLES - LOVE ON TOUR - 09/07 - ZIGGO DOME Het leven is oneerlijk. Het kan haast niet anders dan dat Harry Styles het...