VERSLAG: Khruangbin - 12/04 - AFAS Live

Podiuminfo was aanwezig bij Khruangbin in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Bekijk de Khruangbin - 12/04 - AFAS Live foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Khruangbin

Wie een paar jaar geleden zijn geld had ingezet op een band uit Houston die, geïnspireerd door Thaise funk, zich met instrumentale liedjes naar de top van affiches zou verplaatsen had goed geld kunnen verdienen. Dat is toch precies waar Khruangbin mee bezig is. Vanavond speelt de band in de AFAS Live haar grootste, Nederlandse show tot nu toe. Komende zomer prijkt de band prominent op affiches van Glastonbury, Primavera en Werchter Boutique.

Het drietal heeft al drie overwegend instrumentale platen op haar naam staan. Maar ook twee fantastische EP's samen met Leon Bridges. De drie studioalbums vormen vanavond de basis, maar aangevuld door een flinke stapel herkenbare tunes die gitarist Mark Speer soms door de liedjes mixt. In de basis oogt het aandoenlijk. De drie muzikanten staan in ZZ Top opstelling op het podium. De drummer torent boven de rest uit. Een kleine loopbrug nodigt uit met felle verlichting. Bassiste Laura Lee heeft geen ZZ Top gitaar van bond, maar draagt wel modieus iets bond-achtigs over haar schouders. Omdat bijna twee uur lang blijven boeien met instrumentale muziek geen makkie is, loopt het duo afwisselend een rondje over de loopbrug of laten ze een ingestudeerd dansje zien.

Khruangbin is funky en sexy. Het drietal creëert een aanstekelijke mix tussen de funk van Saturday Night Fever, een obscure platenkast gevuld met niet Westerse muziek en de Rolling Stones die nog iets van het disco tijdperk proberen mee te pakken. Zelfs het ritme van een solo op een bierfles wordt in de handen van Khruangbin sexy. Dit alles leunt op de ritmesectie, maar gitarist Mark Speer houdt de afwisseling en ritme erin. In de basis is het vooral gitaarwerk in het verlengde van Dick Dale, maar de surfrock stapt zo over op hiphop beats en rock ’n roll.

Khruangbin is vanavond een geoliede machine die soepel de tijd laat versnellen. Dat doen ze met leuke trucjes want de reggae van 'Murder She Wrote' plus melodieën van Snoop Dogg en Snap! zijn leuk. Dit is echter aanvullend op de steengoede, swingende ritmes die uit de koker van het drietal komen. Dit geeft Khruangbin een verrassende kracht die vanavond laat horen zich terecht naar de top van het live genre te bewegen.

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok

Khruangbin foto Khruangbin - 12/04 - AFAS Live Khruangbin foto Khruangbin - 12/04 - AFAS Live Khruangbin foto Khruangbin - 12/04 - AFAS Live Khruangbin foto Khruangbin - 12/04 - AFAS Live Khruangbin foto Khruangbin - 12/04 - AFAS Live Khruangbin foto Khruangbin - 12/04 - AFAS Live Khruangbin foto Khruangbin - 12/04 - AFAS Live Khruangbin foto Khruangbin - 12/04 - AFAS Live Khruangbin foto Khruangbin - 12/04 - AFAS Live Khruangbin foto Khruangbin - 12/04 - AFAS Live Khruangbin foto Khruangbin - 12/04 - AFAS Live Khruangbin foto Khruangbin - 12/04 - AFAS Live

CATE LE BON - 12/04 - PARADISOCate Le Bon presenteerde haar nieuwe album Pompeii in een intieme show in de...

DARK TRANQUILLITY / ENSIFERUM - 11/04 - PATRONAAT Het uitbrengen van een nieuwe plaat aan het begin van de corona pandemie. Een...