VERSLAG: Dark Tranquillity / Ensiferum - 11/04 - Patronaat

VERSLAG: Stefan Zegerius

Dark Tranquillity / Ensiferum - 11/04 - Patronaat

De avond in de Haarlemse Patronaat wordt geopend door The Legion: Ghost. Met een snoeihard en strak openingsnummer zetten zij direct de toon voor een veelbelovend half uurtje. De catchy refreintjes zorgen echter wel voor een groot contrast tussen de muur van geluid en een heel poppy sound. Naarmate de set vordert en het geluid wat beter afgesteld staat kunnen we achteraf spreken van een prima show met een lage originaliteitscore.

Nailed To Obscurity mag de avond een vervolg geven en doet dat eigenlijk wel goed. Het oog en het oor krijgen van deze band wel wat gemixte signalen. De band speelt death metal en de manier waarop de frontman op het podium staat doet vermoeden alsof ze in de 6e versnelling spelen. Echter speelt Nailed To Obscurity voornamelijk op de handrem. Het overgrote deel klinkt vrij traag en weinig sfeervol. Nailed To Obscurity is leuk voor op de achtergrond, al hangend aan de bar, maar zullen niet veel aanwezigen hebben aangespoord om volgende keer op de eerste rij te gaan staan.

Inmiddels timmert Ensiferum alweer bijna 30 jaar aan de weg. De album teller van de band staat sinds het in 2020 uitgebracht Thalassic op acht en de heren hebben met deze laatste langspeler een nieuwe zanger van formaat binnen gehaald. Aangezien het grote publiek de nummers van het album en de nieuwe zanger nog niet hebben mogen aanhoren in een live setting wordt daar vanavond veel aandacht aan gegeven. Opener ‘Rum, Women, Victory’ slaat in als een bom. Dit belooft veel voor de rest van de set. Het tevens van het laatste album afkomstige ‘Run From The Crushing Tide’ mogen we wel als hoogtepunt daarvan bestempelen. Grunter Petri Lindroos en clean zanger Pekka Montin wisselen stijlvol af in deze fantastische power metal track. Ook voor de fans van het eerste uur komen gelukkig nog wat verplichte nummers voorbij met ‘Treacherous Gods’ en absolute meezinger ‘LAI LAI HEI’ als hoogtepunten. De set wordt afgesloten met de razendsnelle track ‘From Afar’ en het moge duidelijk zijn dat Ensiferum helemaal terug is op de podia. Ein-de-lijk!

Het is altijd een lastige klus voor een band om zo’n fijne set op te volgen. Gelukkig is dat aan Dark Tranquillity wel besteed. Eind jaren ’80 stonden zij aan de grond van de opkomst van de Zweedse Death Metal scene in Gothenburg. De ervaring die deze band uitstraalt is datgene wat direct opvalt. Het album Moment is uitgebracht in 2020 en zoals vaak wordt de opener van het laatste album tevens gebruikt als opener van de setlist. Opvallend is dat het geluid direct goed staat afgesteld. De sfeer zit er vanaf de eerste noot echt goed in. De combinatie van melodische deathmetal, prachtige visuals en de brede glimlach van zanger Mikael Stanne maken de hele set een genot om naar te kijken en luisteren. De setlist is een mooie variatie van de wat tragere melancholische tracks tot aan het retesnelle werk, waarbij het van het album Character afkomstige ‘The New Build’ werkelijk fantastisch door de speakers klinkt. De band heeft inmiddels een vaste prik als afsluiter in de zin van het pakkende ‘Misery’s Crown’. Hiermee sluiten ze de set prachtig af en bewijzen ze te meer nog altijd een belangrijke speler te zijn in de scene.

Deze co-headline tour van Ensiferum en Dark Tranquillity blijkt een succesformule. Ondanks dat deze twee bands qua stijlen niet heel dichtbij elkaar liggen vullen ze elkaar vanavond perfect aan. Ensiferum zet niet alleen een heerlijk feestje neer. Kwalitatief gezien zijn de Finnen enorm gegroeid over de jaren heen en doen vanavond meerdere malen de armharen overeind staan. Datzelfde geldt voor Dark Tranquillity. Deze fantastische muzikanten zetten vanavond wederom een show neer die geen moment verveeld. Een optreden waar je als liefhebber simpelweg niet bij weg kan lopen.

KHRUANGBIN - 12/04 - AFAS LIVEKhruangbin laat vanavond horen dat funk tijdloos is. En dat je met...

MATTHIEU BOOGAERTS - 11/04 - MELKWEG Gisteren gaf de Franse componist en zanger Mathieu Boogaerts een intiem...