VERSLAG: Dua Lipa - 27/11 - Studio 2054 livestream

VERSLAG: Erik Luyten

Dua Lipa - 27/11 - Studio 2054 livestream

Dat het een raar jaar is voor de muziekindustrie, net zozeer als voor de rest van de wereld, is ondertussen wel duidelijk. Plannen die al jarenlang in de maak waren konden sinds maart dit jaar in de papierversnipperaar. Zo ook bij Dua Lipa, die sinds 2016 continu aan populariteit weet te winnen. In dat jaar begon de Londense zangeres haar zegetocht in Vera Groningen tijdens Eurosonic, om snel door te stromen naar zalen als Paradiso en TivoliVredenburg en AFAS Live. Dit jaar was het de bedoeling om een volle Ziggo Dome in te pakken met een show die in het teken staat van haar nieuwe album ‘Future Nostalgia’. Dat feest ging logischerwijs niet door. Het gebrek aan live-shows zorgde bij Dua Lipa niet voor een gebrek aan aandacht. Van haar album werd al ongeveer de helft als single uitgebracht, stuk voor stuk met een hitnotering.

Maar echte verbinding met de fans is natuurlijk pas te genereren met een livestream, zoals al bleek bij uitzendingen van andere groten der aarde als BTS, Billie Eilish en het Nirvana-cover huiskamerconcert van Post Malone. Wat Dua Lipa’s livestream op voorhand vooral onderscheidt van al die andere, is de line-up. Met een flinke lijst aan special guests waaronder Elton John, Miley Cyrus en Kylie Minogue weet Lipa opnieuw alle ogen op haar gericht te krijgen.

Waar artiesten bij een concert gebonden zijn aan de afmetingen van het podium, kunnen ze nu helemaal losgaan. Daarom huurde Lipa voor haar Studio 2054-livestream een grote fabriekshal af en creëerde daarin haar eigen nachtclub in discothema. Geheel in stijl met haar met disco-invloeden doordrenkte ‘Future Nostalgia’. En een ode aan Studio 54, een beroemde New Yorkse disco-club. De livestream start op 4:3 schermverhouding met een flets filtertje en veel neonkleuren. Met een achter Lipa synchroon dansende groep waant de kijker zich voor even in een videoclip uit de jaren ’70. Alsof je naar de oude beeldbuis naar oude opnames van Top Of The Pops zit te kijken.

De wissel naar de gastbijdrage van FKA twigs, met haar bekende paaldansact, valt daarna - in breedbeeld - wat rauw op het dak. Na dit korte intermezzo dat een stijlbreuk is op de rest van de stream wordt de kijker pas echt het scherm in getrokken als The Blessed Madonna vanachter haar draaitafels een vrolijke clubsetting creëert, inclusief rolschaatsers. De Amerikaanse dj bracht enkele maanden geleden nog ‘Club Future Nostalgia’ uit, een album vol remixes van het succesalbum van Dua Lipa. Het toepasselijke nummer ‘Let’s Get Physical’ doet smachten naar oude tijden, waarin een avond uit nog de gewoonste zaak van de wereld was en huidhonger nog amper een begrip.

Het hoogtepunt van de avond volgt als Dua Lipa, al lopend naar een heel ander deel van de afgehuurde fabriekshal, ‘No Rules’ inzet. De tot dan toe vrij rommelig ogende cameraregistratie wordt in één klap goedgemaakt door het hele nummer in één camerashot naar de huiskamer te brengen. Opnieuw voorzien van een grootse maar toch losjes overkomende choreografie van een groep dansers, die sowieso als rode lijn door de livestream heen loopt. Wat volgt is een opsomming van een aantal andere gasten, al is - mogelijk vanwege corona-gerelateerde redenen - niet iedereen fysiek aanwezig in de hal. Van Miley Cyrus wordt de video van het met Lipa opgenomen nummer ‘Prisoner’ getoond, gevolgd door een video van de samenwerking met J Balvin. Daarna volgt de wel live aanwezig Belgische zangeres Angèle, waarmee Due Lipa haar laatste single ‘Fever’ opnam. Net als bij de rest van de avond mist de zangeres geen noot.

In de scene die volgt gaat Dua Lipa naar een underground-club setting, waar ook Kylie Minogue acte de presence geeft om haar nieuwe single ‘Real Groove’ te pluggen. Een heel vreemde combinatie is dit niet, want het nieuwe album van de Australische zangeres ‘DISCO’ is ook geïnspireerd door het naamgevende genre. Terwijl de livestream op zijn einde loopt, komt er nog een intermezzo van Elton John die getoond op een groot scherm een gedeelte van ‘Rocket Man’ ten gehore brengt. Het is de enige artiest van de avond die in Studio 54 speelde, maar doordat het nummer na een dikke minut uit-fade, is zijn bijdrage wel heel mager.

Met uitmuntende uitvoeringen van ‘Hallucinate’ en ‘Don’t Start Now’ sluit Lipa de livestream af. Ook nu straalt de energie van het scherm door de immer stralende Lipa, haar band en dansers. Het zorgt voor een vrolijke avond, maar een echte connectie met de thuiskijker weet het conceptuele hoogstandje maar af en toe tot stand te brengen. Productioneel klopt het helemaal, maar daardoor mist het aan spontaniteit. Livestreams als deze vergelijken met een live concert is onmogelijk, maar toch herinneren ze ons onbewust aan hoe het allemaal ook kan zijn, hoe het allemaal was. Als Dua Lipa de show van vanavond in 2021 kan vertalen naar een productie waar publiek bij aanwezig kan zijn, is dat alvast iets om naar uit te kijken.

FIELDLAB CONCERT ANDRÉ HAZES - 07/03 - ZIGGO DOMEEindelijk weer live-muziek! Podiuminfo is in de Ziggo Dome aanwezig bij het...

JEANGU MACROOY - 08/10 - CHASSE THEATER Jeangu Macrooy vertelde gisterenavond in het Chassé Theater in Breda zijn...