VERSLAG: Cage the Elephant - 02/03 - 013

VERSLAG: Wouter Braaksma  

Cage the Elephant - 02/03 - 013

Afgelopen januari kreeg ‘Cage The Elephant’ hun tweede ‘Grammy’ voor het album ‘Social Cues’. Na tien jaar hard werken in kleine zweterige zalen, lijkt de band de laatste jaren omarmt te worden door critici. Dat het publiek in de 013 vanavond de band direct omarmt komt vooral door de energie die zanger Matt Schultz er vanaf begin af in gooit. De manier hoe hij het podium opkomt is memorabel, doordat hij lijkt op een Hobbit die met een volgepakte rugzak en capuchon aan een queeste gaat beginnen. Hij vliegt links en rechts over het podium, zweept het publiek op en zal pas na de laatste noot hiermee stoppen.

De rugzak van Schultz die hij tijdens openingsnummer ‘Broken Boy’ om heeft blijkt tijdens de show een functie te hebben. Door de show heen kleed hij zich verder uit en danst hij als een avant-garde danser over het podium wanneer hij niet zingt. Verschillende accessoires haalt hij uit zijn rugzak die bij zijn outfit passen. Na een sterk begin met nummers als ‘Spiderhead’ en ‘Cold Cold Cold’ komen de zwakkere nummers voorbij van de laatste albums waarmee de band in de prijzen viel. Bij ‘Tokyo Smoke’ en ‘Black Madonna’ bijvoorbeeld reageert het publiek nauwelijks.

Dan komt als een duveltje uit een doosje ‘Ain’t No Rest For The Wicked’, het bekendste nummer afkomstig van het gelijknamige debuutalbum van Cage The Elephant. Het nummer komt precies op het goede moment, middenin het optreden, nadat de show leek uit te gaan als een nachtkaars. Vrienden omhelzen elkaar, armen gaan de lucht in, de keeltjes worden schor gezongen de rest van het optreden.

Matt Schultz fungeert als bliksemafleider van de overige bandleden, die op de achtergrond strak de nummers spelen. Het siert de zanger dat hij niet afwacht wat voor een publiek hij voor zich heeft, hij springt er bovenop en op deze manier zorgt hij er voor dat je de band wel moet waarderen.

Ondanks dat de focus op de laatste twee platen ligt, grijpt de band aan het eind terug naar ouder werk en laat het zijn diversiteit zien. Begonnen als garagerockers zijn de ballad ‘Love’s The Only Way’ en het catchy ‘Cigarette Daydreams’ welkome afwisselingen. Cage The Elephant laat vanavond zien veel in zijn mars te hebben. En met het emotionelere album ‘Social Cues’ geeft Schultz zich na zijn scheiding bloot, vanavond zelfs tot zijn boxer, om zich vervolgens weer aan te kleden. En dan blijken die vele kledingstukken en aparte dansbewegingen op zijn plek te vallen.

Verslag en foto's gemaakt op: 02 maart 2020

FOTOGRAFIE: Nonja de Roo  

Cage the Elephant foto Cage the Elephant - 02/03 - 013 Cage the Elephant foto Cage the Elephant - 02/03 - 013 Cage the Elephant foto Cage the Elephant - 02/03 - 013 Cage the Elephant foto Cage the Elephant - 02/03 - 013 Cage the Elephant foto Cage the Elephant - 02/03 - 013 Cage the Elephant foto Cage the Elephant - 02/03 - 013 SWMRS foto Cage the Elephant - 02/03 - 013 SWMRS foto Cage the Elephant - 02/03 - 013 SWMRS foto Cage the Elephant - 02/03 - 013
 
 

TYLER CHILDERS - 29/01 - TOLHUISTUINNadat Tyler Childers voor het hoogtepunt van Once In A Blue Moon tekende...

MELANIE MARTINEZ - 15/02 - 013 In een uitverkocht 013 verzorgde de Amerikaanse zangeres Melanie Martinez een...