VERSLAG: Garbage - 20/06 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Garbage in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

Bekijk de Garbage - 20/06 - Paradiso foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Garbage - 20/06 - Paradiso

Garbage is de laatste jaren behoorlijk veel in Nederland te zien. In 2015 vierde de Schots-Amerikaanse band het 20-jarig bestaan van hun debuutalbum met een concert in 013. Vorig jaar werd dit in TivoliVredenburg dunnetjes overgedaan omdat 'Version 2.0' twintig kaarsjes uit kon blazen. Nu voert de Europese tour van Garbage langs Paradiso en de Oosterpoort. Dit keer zonder een jubileum, maar met de belofte dat er begin 2020 een nieuw album verschijnt.

Garbage treedt vanavond aan met Matt Walker op de drums. Producer en bandlid van het eerste uur Butch Vig is vanwege een blessure niet mee op tournee. Maar zoals altijd gaat het bij een Garbage concert vooral om zangeres Shirley Manson. Ook in Paradiso heeft ze weinig moeite alle aandacht naar zich toe te trekken. Vanavond is ze het middelpunt in een opvallende witte jurk met rode stippen. Ook haar kapsel, aan een kant opgeschoren, aan de andere kant halflang, trekt de aandacht.

In een straf tempo werkt de band zich door de eerste nummers. Garbage bedient zich hierbij van een zware, harde, bijna dichtgeplamuurde Depeche Mode sound. Met een paar regels 'Personal Jesus' wordt deze band ook nog even extra in het zonnetje gezet.

Hoewel alle instrumenten vanavond in Paradiso als een klok klinken, hebben we Shirley wel eens beter horen zingen. In een van haar amusante momenten met het publiek vertelt ze zelf een beetje hoe dit komt. Het was laat geworden de avond ervoor en ze had veel te veel bier gedronken. Het wordt haar vergeven. Zeker als ze vertelt over ex-bandlid (Big) John Duncan die vanmiddag bij de soundcheck aanwezeig was. Deze vertrouwde haar toe eigenlijk Paradiso nooit meer in te mogen. Als lid van punkband the Exploited had hij eens een glas-in-lood raam van Paradiso doen sneuvelen. Hij krijgt het nummer 'Special' aan zich opgedragen.

Het is warm in Paradiso en als Shirley het publiek om een elastiekje vraagt om haar kapsel op te steken, doet dit haar duidelijk goed. Energiek begint ze aan een blok Garbage-hits met 'I think I'm Paranoid', 'Cherry Lips', 'Push It' en natuurlijk 'Only Happy When it Rains'. Dit zorgt voor een prima climax. De veel zwaardere afsluiter 'Even Though Our Love Is Doomed' en toegift voegen daarna eigenlijk weinig meer toe.

Het ging niet vanzelf voor Garbage vanavond, maar ook als Shirley niet op haar best is, weet ze met haar uitstraling, charisma en natuurlijk de handvol Garbage-hits het publiek een bijzondere avond te geven.

FOTOGRAFIE: Rafael Rossi

DuBlonde foto Garbage - 20/06 - Paradiso DuBlonde foto Garbage - 20/06 - Paradiso DuBlonde foto Garbage - 20/06 - Paradiso Garbage foto Garbage - 20/06 - Paradiso Garbage foto Garbage - 20/06 - Paradiso Garbage foto Garbage - 20/06 - Paradiso Garbage foto Garbage - 20/06 - Paradiso Garbage foto Garbage - 20/06 - Paradiso

SISTER SLEDGE - 20/06 - METROPOOLWat een speelplezier! De dames van Sister Sledge komen met een heerlijke band...

PHIL COLLINS - 20/06 - GOFFERTPARK Maar liefst 50.000 bezoekers staan vanavond in het Goffertpark in Nijmegen....