VERSLAG: Phil Collins - 20/06 - Goffertpark

VERSLAG: Marleen de Roo

Phil Collins - 20/06 - Goffertpark

Het duurt even voordat Phil Collins het podium opkomt, vanavond in Goffertpark Nijmegen. Zeker 10 minuten lang verschijnen er alleen foto’s van de Engelsman op de schermen. Als hij dan toch het podium betreedt, neemt hij de tijd. De tijd heeft zeker niet stilgestaan, ouderdom is zichtbaar. Phil loopt met een kruk en neemt plaats op een stoel. Hij heeft voor de gelegenheid Nederlands geleerd, met de zin “Ik ben geopereerd, mijn voet is naar de klote”, krijgt hij de lachers op zijn hand.

Phil Collins is een wereldster van formaat, maar het is even wennen om hem zo te zien. Kwetsbaar. Zittend, slecht ter been, slecht van gehoor, duidelijk ouder geworden. De titel van de tour ‘Still Not Dead Yet’, klinkt opeens een stuk minder cynisch. En als Phil moeite heeft met de hoge noten in ‘Against All Odds’, slaat de twijfel even toe. Maar gelukkig blijkt die twijfel over zijn wereldfaam niet terecht. Dat hij de hoge tonen van 35 jaar geleden niet meer haalt, is helemaal niet vreemd. Dat hij een een 14-koppige band op het podium heeft om hem te versterken, is een mooie toevoeging in plaats van vervanging.

Terwijl de zon langzaam ondergaat, tovert Phil de een naar de andere hit tevoorschijn. ‘Another Day in Paradise’, ‘In the Air Tonight’, 'Sussudio', ‘You Can't Hurry Love’, het zijn stuk voor stuk grote songs uit zijn oneindige repetoire. Hij speelt zelfs een drietal nummers uit zijn Genesis tijd, namelijk ‘Throwing It All Away’, ‘Follow You Follow Me’ en ‘Invisible Touch’. Het is niet vreemd dat er een 50.000 fans in het park staan.

Met een maar liefst 14-koppige band krijgen zijn songs nog meer gelaagdheid en diepgang. Het geweldige blaaskwartet, Vine Street Horns, brengen swing en jeux. De fantastische achtergrondzangers en -zangeressen halen wel die hoge noten. De beroemde bassist Leland Sklar en Genesis live-gitarist Daryl Stuermer. En dan is er nog de jonge drummer. De pas 18-jarige Nicholas Collins. Ja, Phils zoon Nicolas. Net als zijn vader begint hij zijn carrière als drummer. En dat doet hij zeker niet onverdienstelijk. Hij heeft dan ook totaal geen moeite met het beroemde drumstuk in ‘In The Air Tonight’.

Phil is niet de enige die deze trip down memory lane deelt met zijn tienerzoon. Het veld staat vol ouders met oudere kinderen. Want Phil Collins maakt tijdloze muziek. Songs die iedereen kent, uit films, van de cd's van hun ouders, live gehoord in de jaren ’70 of ’80. Het zijn geen nummers die alleen passen in de jaren, het zijn liedjes die nog steeds mooi zijn. Gevoelige, diepgaande teksten op catchy melodieën. Allemaal met een hoog meezing-gehalte.

Met bijna 50 jaar ervaring op het podium, heeft hij dan ook geen enkele moeite om voor deze grote groep te staan. Zijn zoon vindt het een stuk spannender blijkt uit zijn social media. Maar toch spelen de percussionisten, Nicholas en Luis Conte, met gemak een heerlijke solo, waar ook Phil nog een paar minuten meespeelt.

Ondanks dat Phil de nodige kritiek heeft verduren gekregen door zijn switch van drummer naar flamboyante frontman, zijn vele relaties en losbandigheid en het meest voor zijn zoetsappige ballades, ook wel genoemd: liftmuziek. Maar hier zit een wereldster. Die niet ondanks, maar dánkzij zijn leeftijd, een fantastisch repertoire heeft om uit te putten. Dit concert in Nijmegen is een nostalgische flashback.

GARBAGE - 20/06 - PARADISOGarbage is de laatste jaren behoorlijk veel in Nederland te zien. Nu voert de...

FATAL FLOWERS - 20/06 - TIVOLIVREDENBURG Fatal Flowers deed Utrecht aan voor show nr.9 van hun 14-delige #FF2019...