VERSLAG: Velvet Revolver - 1/4 - Heineken Music Hall

Podiuminfo was aanwezig bij Velvet Revolver in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

VERSLAG: Sabbas Smits

Velvet Revolver - 1/4 - Heineken Music Hall

"You're witnessing something really special tonight. This is the last ever Velvet Revolver tour" melde Scott Weiland twee weken geleden in Glasgow. De verhoudingen tussen de ex-Guns ’N Roses leden en Stone Temple Pilots zanger zijn al regelmatig in opspraak geraakt, maar nooit eerder leek de scheiding zo definitief. Laat het optreden van vanavond nou net de laatste van deze tournee zijn. Bij voorbaat een memorabele show dus.

Sons Of Albion is meegenomen als voorprogramma en weet de zaal goed op te warmen. De uit Londen afkomstige band speelt toegankelijke hardrock, waarbij een glansrol is weggelegd voor de zanger, Logan Plant. De songs zitten goed in elkaar en worden vol overgave gebracht. Als de koek na een half uur op is kan het lange wachten beginnen.

Een uur wordt het publiek in spanning gehouden. De zaal laat weten er zin in te hebben, maar het geduld wordt op de proef gesteld en de spanning is voelbaar. Als Straight Outta Compton van N.W.A. eindelijk de opkomst van Velvet Revolver inluidt, is iedereen merkbaar gerustgesteld. De heren zijn er, alle vijf, en openen met ’Let It Roll’, waarna de bezoeker precies krijgt wat het verwacht. Nummers van beide albums worden afgewisseld met Stone Temple Pilots en Guns ’N Roses materiaal (mooie akoestische uitvoering van Patience), Slash en Duff blijven talentvolle muzikanten en Scott Weiland maakt met zijn performance goed waar zijn stem zo nu en dan tekort schiet. Rocken doet het absoluut, maar van een hechte band is weinig sprake. Er is verdacht weinig onderling contact en de set wordt in zo’n hoog tempo gespeeld dat het optreden erg plichtmatig aandoet.

Bij de uitvoering van ’The Last Fight’ laat Scott merken hoe ironisch de titel van dit nummer is en daarmee bevestigt hij de vermoedens. Amsterdam aanschouwt het laatste wapenfeit van Velvet Revolver in de huidige samenstelling. Hier valt echter niks van te merken. Als ware professionals wordt een strakke Rock ’n Roll show neergezet, en of de band er zin in heeft of niet, de fans worden op hun wenken bediend. Hoe kan het ook anders, want iedere artiest op het podium bezit een dosis muzikaal talent waar de gemiddelde band u tegen zegt.

Na anderhalf uur volgt het perfecte slotstuk. De heren lijken vrede te hebben met het noodlot en solidair te zijn naar ieders muzikale achtergrond en naar de fans. ’Mr. Brownstone’,’ Sex Type Thing’ en’ Slither’ worden met schijnbare overgave gebracht om de zaal nog een laatste keer te laten genieten van deze supergroep, want dat blijft het toch wel.

Inmiddels is officieel bevestigd dat Scott Weiland niet langer deel uitmaakt van Velvet Revolver. De aanwezigen hebben een bijzonder concert gezien en velen zullen met plezier hierop terugkijken. Laten we hopen dat ieders muzikale talent weer ten volle wordt benut in de toekomst. Stone Temple Pilots gaan weer op tournee en Velvet Revolver kondigt aan gewoon een derde album te gaan maken als een geschikte vervanger is gevonden. Misschien hebben ze net voldoende geld verdiend om een lang aangekondigd album van ene supergroep uit de jaren negentig alsnog uit te brengen….?

FOTOGRAFIE: Bianca Berger

Velvet Revolver foto Velvet Revolver - 1/4 - Heineken Music Hall Velvet Revolver foto Velvet Revolver - 1/4 - Heineken Music Hall Velvet Revolver foto Velvet Revolver - 1/4 - Heineken Music Hall Velvet Revolver foto Velvet Revolver - 1/4 - Heineken Music Hall Velvet Revolver foto Velvet Revolver - 1/4 - Heineken Music Hall Velvet Revolver foto Velvet Revolver - 1/4 - Heineken Music Hall

BACKSTREET BOYS - 6/4 - AHOYBackstreet's back! Alright.. Ondertussen geen vijftal meer, maar ook met z'n...

ZOA/SATELLITE7 - 26/3 - WINSTON Twee nederlandse bands stonden op 26 maart in de Winston te Amsterdam....