VERSLAG: Babymetal - 05-06 - TivoliVredenburg

VERSLAG: Francis Pronk

Babymetal - 05-06 - TivoliVredenburg

In 2016 bereikte de Babymetal hype ons kikkerland. De Japanse band speelde op Fortarock en dit was hun eerste en laatste concert in Nederland. Toen hun wereldtournee van 2018 werd aangekondigd, werd wonder boven wonder Utrecht toegevoegd aan het schema. Het concert in TivoliVredenburg was zo snel uitverkocht, dat er een extra show werd toegevoegd.

Dat Babymetal een enorme hype is, is te merken aan het grote aantal fans die al vanaf ’s ochtends vroeg voor de deur aan het wachten zijn. Fans van over de hele wereld hebben zich verzameld om hun favoriete act te aanschouwen. De diversiteit onder de menigte is opmerkelijk. Van stereotype metalfans die van top tot teen in het zwart zijn gekleed, tot schattige lolita-meisjes en fans verkleed als Pokémon.

Babymetal bestaat uit tieners Suzuka "Su-Metal" Nakamoto, Moa "Moametal" Kikuchi en Yui "Yuimetal" Mizuno. Laatstgenoemde is echter afwezig om onbekende reden. Fans zijn inmiddels een petitie gestart om meer duidelijkheid te krijgen over de absentie van Yui, die ook al afwezig was tijdens hun tournee in Japan. Vanavond zijn er twee danseressen in haar plaats. De vrouwelijke vocalisten worden ondersteund door een vierkoppige band genaamd “Kami Band”, allen gekleed in witte gewaden en met beschminkte gezichten. Op een groot wit doek is een openingsvideo te zien met als titel: “Metal Resistance Episode VII - The Revelation”. Het heeft een Star Wars-feeling en er wordt gesproken over ‘The Chosen Seven’. Het voelt een beetje als een aanroeping van een duistere kracht. Wanneer het doek valt klinkt ‘IN THE NAME OF’ door de zaal. De evolutie van Babymetal is interessant. De schattige tutu's en staartjes zijn vervangen door donkere pakken, waardoor ze eruit zien als strijders uit een anime film.

Hoewel een groot gedeelte van de zwaardere metal moeilijk te begrijpen is door de slecht verstaanbare, vaak schreeuwende teksten, is Babymetal om een ​​andere reden moeilijk te verstaan: ze zingen namelijk in het Japans. De menigte in de Ronda heeft daar echter geen moeite mee, want de die-hard fans zingen alle teksten moeiteloos mee. Ondanks het feit dat de band meerdere zangeressen heeft is Su-metal de ster van de avond. Zelfs op de jonge leeftijd van twintig jaar weet zij met gemak het publiek te commanderen. En met een klein gebaar en haar enorme charisma weet ze het publieke startsein te geven voor een wall of death.

Babymetal is een unieke band met J-pop-invloeden en er is geen enkel saai moment in de set. De groepschoreografie is zo synchroon dat het bijna eng is en sommige choreografieën lenen invloeden uit karate, waardoor het meer op vechten lijkt dan dansen. De meesterlijke mix van metal, vrolijke en bijna schattige zang en perfect gechoreografeerde dansjes is een betoverende ervaring. Nummers als ‘Megitsune’ en ‘Karate’ gaan erin als koek, maar het hoogtepunt van de avond is ‘Gimme Chocolate’. Ook worden er twee nieuwe nummers ten gehore gebracht, waarvan de officiële titels nog niet zijn aangekondigd. Deze nummers worden met een daverend applaus ontvangen en een stroom van handen die Babymetal’s kenmerkende symbool nadoen, dat lijkt op de traditionele duivelshoorn, maar met de duim en middelste twee vingers samengevoegd.

Babymetal zet een geweldige show neer en de show is een ervaring die je niet snel zult vergeten. Vanaf het moment dat het intro op het doek verschijnt, tot aan de laatste epiloog is het publiek geboeid. Het is helemaal geen typische metalshow en je krijgt er meer een comic con feeling bij. Het zal de laatste keer zijn dat je deze band in een zaal als Ronda kan zien. Babymetal is klaar voor de grotere zalen als AFAS Live en zelfs Ziggo Dome of Rotterdam Ahoy.

ALEXISONFIRE - 06/05 - MELKWEGHet kwintet Alexisonfire wist vanavond de grote zaal van Melkweg uit te...

NENA - 05/06 - TIVOLIVREDENBURG Nena trad op in het kader van de "nichts versaumt" tour 2018 in...