VERSLAG: Gogol Bordello - 10/12 - Melkweg

VERSLAG: Karst Jaarsma

Gogol Bordello

Overal waar Eugene Hütz komt is het feest. Zijn Balkan-punk gezelschap Gogol Bordello staat al 18 jaar garant voor dansende festivalmassa’s en zwetende clubs. Dit jaar kwam zijn laatste album uit. Seekers And Finders is misschien niet de beste plaat, het is wel weer een swingend geheel geworden. In de Melkweg trakteert Hütz Amsterdam op een avondje met zijn beste recepten; zowel de klassieke hits als de nieuwere nummers leveren een gezellige en vooral zweterige bedoeling op. Buiten sneeuwt het en is half Nederland ontwricht door de weersomstandigheden. Binnen serveert Gogol Bordello verwarming van lichaam en geest met een swingende show.

Lucky Chops verzorgen het voorprogramma. De heren werden ontdekt in de metro van New York. Het is een echte brassband. Ondersteund door een drummer spelen de vier blazers een swingende set. Bekende liedjes worden om-getoeterd naar een vrolijke bedoeling. Het is vooral knap hoe Lucky Chops techno nummers naar haar hand weet te zetten. De stuwende drums maken al snel dat de hands in de lucht en voetjes van de vloer gaan!

Vanaf de eerste tonen van Gogol Bordello gaan de handjes en voetjes alle richtingen op. Hij opent gelijk met het beste werk van oudere albums. Onder andere ‘Not A Crime’, ‘Wonderlust King’ en ‘Alcohol’ volgen elkaar in rap tempo op. Vooral ‘Alcohol’ krijgt een verrassende vertolking. Geen traditionele Balkan-klaagsong, maar een loom swingende reggae versie. De ingrediënten zijn daarbij subliem. Swingende accordeon, vurige viool en opzwepende drums voeren het tempo continu op. Ska ritmes gaan zij aan zij met de betere Balkan melodieën en het harde punkwerk.

Frontman Hütz maakt zich er geen seconde gemakkelijk vanaf. Hij zingt met alles wat hij heeft. De passie leidt er toe dat bezoekers die door het optreden heen kwebbelen zo maar ‘Dumb Fuck!’ naar hun hoofd geslingerd krijgen. De mannen van Lucky Chops draven enkele momenten het podium op en vormen een goede aanvulling. Liedjes als ‘Rebelious Love’ en vooral het swingende ‘Mishto’ lijken geschreven voor blazers.

Bij Gogol Bordello is het al jarenlang geen verrassing meer wat je krijgt. Hoe je het krijgt geserveerd blijft echter altijd een verrassing. In de Melkweg is het duidelijk dat Eugene Schulz en kompanen nog een lange houdbaarheidsdatum hebben. De band speelt de Melkweg als vanouds plat. Daarbij tikken ze louter hoogtepunten aan. In de richting van de afsluiting van het concert zorgen ze er met onder andere het catchy ‘Pala Tuta’ en het romantisch neuriënde ‘Sun Is On My Side’ voor dat je zingend de sneeuw weer opzoekt.

ORANGE SKYLINE - 16/12 - MEZZOrange Skyline stond vanavond in de Mezz in Breda en dat zag er zo uit!

DE JEUGD VAN TEGENWOORDIG - 9/12 - PARADISO De Jeugd van Tegenwoordig zette een uitverkochte Paradiso op z'n kop. Lees...