VERSLAG: Agua de Annique - 30/11 - Atlantis

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Agua de Annique - 30/11 - Atlantis

Dertien jaar geleden besloot de Brabantse band The Gathering de progressieve kant op te gaan en trok daarmee zangeres/pianiste Anneke van Giersbergen aan. Met haar als frontvrouw beleefde de groep veel successen en werden er acht studio albums gevuld. Ze vlogen heel de wereld over en na een tour in de Verenigde Staten (voorprogramma van Lacuna Coil) kwam er schokkend nieuws naar buiten; na dertien jaar gaat Anneke van Giersbergen The Gathering verlaten. Dit gelukkig te samen met het nieuws dat er een nieuwe band van Anneke zal komen en dat The Gathering een vervangster gaat zoeken.

De zangeres wilde zich meer gaan richten op haar familie en nieuwe doelen in de muziek proberen te vervullen. Iets wat ze momenteel doet onder de naam Agua de Annique. In het najaar kwam haar debuutalbum Air uit en op dit album neemt Anneke niet alleen de zang voor haar rekening maar speelt ze ook piano. Bijna elk nummer op het album is geschreven door Anneke, om dit ook live te kunnen realiseren gaat de vierendertigjarige dame samen met Joris Dirks (gitaar/zang), Jacques de Haard (bas) en Rob Snijders (drum) de zalen langs. Eén van de zalen die de band aandoet is Atlantis in Alkmaar. De spanning wordt rustig opgebouwd en pas om half elf worden de eerste tonen gespeeld. Dit opvallend genoeg niet door een support-act, maar direct door het viertal. Allen gekleed in luchthaven pakjes, een idee wat afkomt van het artwork van haar debuutplaat.

In de nummers van de nieuwe band wordt vooral de donkere kant uit het leven naar voren gebracht. Toch is het Anneke die we zien stralen op het podium achter de piano of springend achter haar microfoon. De beste nummers van het album passeren de revue met onder deze natuurlijk; de single 'Day After Yesterday', een cover van Jeff Alexander’s 'Come Wander With Me' en een nieuw nummer. Eéntje waar de gitarist Joris de hoofdrol speelt en de zang op zijn rekening neemt. Dit bewijst dat het hier om een band gaat en niet puur en alleen Anneke & kornuiten. Toch mooi om te zien.

Erg verschillend van een The Gathering optreden is het vanavond niet, de stijl gaat eigenlijk door waar ze met het laatste album Home waren gebleven. In het publiek gaan zelf op de voorste rijen de haren even flink los tijdens de wat hardere stukken. Toch zijn de klassiekers een gemis, wellicht worden die ooit nog toegevoegd aan het repertoire. Tot die tijd zijn de huidige nummers ook zeker geen straf.

BLØF - 20/12 - PARADISO

GOLDEN EARING - 15/12 - HEINEKEN MUSIC HALL Net als vorig jaar stond Nederlands bekendste rock band Golden Earring in de...