VERSLAG: Skunk Anansie - 02/02 - Afas Live

Podiuminfo was aanwezig bij Skunk Anansie in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 14 foto's.

Bekijk de Skunk Anansie - 02/02 - Afas Live foto's

VERSLAG: Marleen de Roo

Skunk Anansie - 02/02 - Afas Live

Een explosie van geluid in Afas Live vanavond. In de Amsterdamse concertzaal zijn de trillingen zo heftig, dat je ze zelfs in de gang of op de wc nog voelt. Wie staat daar zo te knallen op het podium? Skunk Anansie.

Meteen bij de opening is al duidelijk dat het een bijzondere avond gaat worden. Een lichtshow met drum-'n-bass beats waar Noisia niet voor onderdoet en een groots decor bestaande uit lichtgevende blokken. Iedereen is meteen geboeid en nieuwsgierig wat vanavond gaat brengen, Skunk Anansie weet wel hoe ze aandacht moeten trekken. Met 23 jaar ervaring hebben ze dan ook veel om uit te putten. Zo ook uit een groot repertoire.

Ze openen met een oudje uit 1995: ‘And Here I Stand’ van het album Paranoid and Sunburnt. Skin - op haar 49e nog geen spat veranderd - komt het podium op met een rode jas met capuchon, met daaronder een zilverkleurig, glimmend trainingspak. Ze zoekt meteen interactie met het publiek. Springt op de blokken die voor het podium zijn neergezet, zodat ze de handen van de bezoekers kan vasthouden. Ze knuffelt de stewards, vraagt de fans om mee te springen, dansen of zingen: een workout voor iedereen. Skin is gemaakt voor op de stage. Ze probeert haar onuitputtende energie over te brengen en schreeuwt, zingt, rent en danst van links naar rechts.

Tijdens ‘Because of You’ komt er iets meer rust en klinkt haar stem ook meteen zuiverder. Op de blokken achter de band verschijnen beelden die de song nog meer body geven. Je weet als bezoeker bijna niet meer waar je moet kijken. Dat wordt helemaal lastig als Skin tijdens ‘I Will Break You’ samen met achtergrondzangeres Ellie over het podium kruipt. Ellie’s stem is een stuk minder divers dan Skin, die hoge noten kan raken, breekbaar kan zingen en tegelijkertijd een keiharde rockstem kan opzetten, maar dat maakt haar geen mindere zangers. Ze heeft een prachtstem en kan prima met Skin meten, het is een ijzersterk en sensueel duet.

De band is de interactie en verbondenheid met het publiek even kwijt tijdens de grootste hits ‘Weak’ en ‘Hedonism (Just Because You Feel Good)’. Dit is niet de schuld van de band, die de songs perfect uitvoeren - Skin speelt zelf gitaar -, maar door een groot deel van de bezoekers die de songs via een beeldscherm gadeslaat. Skin maakt er dan ook een grapje over. “Thanks to those guys here in the front, for paying attention.”

Die connectie komt tijdens ‘Victim’ en ‘Love Someone Else’ van het vorig jaar uitgebrachte Anarchytecture weer helemaal terug. Met meer elektronica en een stampende bas, komen de bezoekers en ook de band weer in beweging. Skin draagt een nog opvallender glitterjas en de lasers vliegen door de zaal. De nieuwe songs zijn zwoeler met een hard elektronisch randje, maar overtuigt zowel de rock- als de hitjesbezoekers.

Skunk Anansie blijft zichzelf ontwikkelen, zonder hun eigen geluid te verliezen. Verschillende genres en muziekstijlen worden aangeboord, maar altijd met het scherpe randje. Niet alleen in het muzikale gedeelte, ook in de maatschappelijke en politieke boodschappen. Zo kwam de band 7 jaar geleden met het gevoelige ‘God Loves Only You’, over de verdeeldheid in de wereld, iets wat nu nog beter past. Of zoals Skin het zelf verwoord: "Do not stand for fascism, racism, sexism, homophobia. Roll up your sleeves and fight back. They are coming for us.”

Helaas krijgt niet iedereen deze boodschap mee. De muziek staat loeihard en een deel van de bezoekers verlaat voortijdig de zaal. Diegene die wel blijven krijgen een rijkgevulde avond bomvol goede songs, echte podiumbeesten en klasse muziek. Skunk Anansie blaast letterlijk iedereen omver.

FOTOGRAFIE: Tineke Klamer

12
Skunk Anansie foto Skunk Anansie - 02/02 - Afas Live  foto Skunk Anansie - 02/02 - Afas Live Skunk Anansie foto Skunk Anansie - 02/02 - Afas Live Skunk Anansie foto Skunk Anansie - 02/02 - Afas Live Skunk Anansie foto Skunk Anansie - 02/02 - Afas Live Skunk Anansie foto Skunk Anansie - 02/02 - Afas Live Skunk Anansie foto Skunk Anansie - 02/02 - Afas Live  foto Skunk Anansie - 02/02 - Afas Live Skunk Anansie foto Skunk Anansie - 02/02 - Afas Live Skunk Anansie foto Skunk Anansie - 02/02 - Afas Live Skunk Anansie foto Skunk Anansie - 02/02 - Afas Live Skunk Anansie foto Skunk Anansie - 02/02 - Afas Live

12

BORIS - 03/02 - METROPOOLBoris maakt een clubtour door Nederland, zijn eerste sinds jaren. Gisteren...

GREEN DAY - 31/01 - ZIGGO DOME Vorig jaar bracht Green Day het twaalfde studioalbum 'Revolution Radio' uit....